Swedish Animal Aid hämtar maten hos Doggy AB i Vårgårda

Doggy AB skänker hund- och kattmat till de familjer som tvingas fly kriget i Ukraina med sina husdjur

Kriget i Ukraina drabbar inte bara människor, utan även djur. Av de hundratusentals människor som flyr, är det flera familjer som tar med sina husdjur. Djurmatsproducenten Doggy AB i Vårgårda månar om hundar och katters välbefinnande, och har därför valt att skänka tio lastpallar med hund- och kattmat till de djurägare som flyr från Ukraina. Hjälpsändningarna sker tillsammans med den ideella föreningen Swedish Animal Aid.

– För oss är hundar och katter en del av familjen, som man självklart tar med sig när det värsta händer. Vi vill underlätta för de familjer som tvingas fly kriget i Ukraina tillsammans med sina husdjur. Swedish Animal Aid är en seriös organisation med ett bra nätverk i området, som kommer att fördela maten så att den hjälper så många hundar och katter som möjligt, säger Magnus Sjösten, VD på Doggy AB.

Swedish Animal Aid har arbetat ideellt med hemlösa hundar och katter i Rumänien sedan 2017. Deras långsiktiga arbete syftar till att minska antalet gathundar genom kastrering, och bistå med foder till lokala hund- och katthem i området. Efter krigsutbrottet i Ukraina har de ställt om sin verksamhet för att även hjälpa hundar och katter, och deras ägare, på plats i och på gränsen till Ukraina. De samarbetar med den ideella föreningen Casa Lui Patrocle i Rumänien – en kontakt de fått på rekommendation från Eurogroup for animals, för att försäkra sig om att maten hamnar där den gör bäst nytta.

Leveransen är den första av flera som Doggy AB planerar att bistå med. Just nu ser sig djurmatsproducenten om efter fler samarbeten med organisationer som arbetar på plats i och omkring Ukraina, för att säkerställa att donationerna når fram och gör skillnad.

Den som vill bidra till Swedish Animal Aids kan läsa mer på swedishanimalaid.se.