Mjau slår lanseringar rekordmånga produkter i höst

Från Vårgårda till kattmatshyllan – en rad nya produkter lanseras i höst

Nischade produkter som täcker flera behov, kattsand godkänd av en lurvig testpanel och premiumfoder med stor variation. Mjau kattmat lanserar i höst en rad nya produkter, och tar sikte på att bli marknadsledande i de svenska kattmatshyllorna.

Vårgårdas egna kattmatstillverkare Mjau, går i stormsteg mot att bli marknadsledande. Varumärkets försäljningssiffror på dagligvaruhandeln ökar konstant. Mjau har klättrat från tredje till andra plats i kategorin kattmat totalt de senaste två åren, enligt Nielsen Scanning Data*. Nu siktar Mjau mot förstaplatsen genom att lansera nyheter i flera olika kategorier:

– Vi kan tydligt se att de svenska kattägarna gillar Mjau och det vi gör. Vi har aldrig tidigare lanserat så många produkter på en och samma gång, men tack vare den fina responsen vi får från kunderna så vågar vi satsa. Vi är ett svenskt kattmatsföretag och det vi vill fortsätta vara genom att erbjuda kattmat till våra svenska katter med bra innehåll, säger Anna Lindblad, Brand manager för Mjau kattmat.

Varumärket kompletterar sitt sortiment med en kattungebox med portionspåsar av våtfoder till de minsta kissarna. Trenden i djurfodervärlden är att produkterna blir allt mer nischade, och efterfrågan på mat som är speciellt framtagen för kattungens behov är stor. Mjaus kattsand i 5- och 8-litersförpackningar är en annan nyhet. Kattsanden har Mjaus testpanel på katthemmet Tassalyckan testat fram, och valet föll på en doftfri och vit bentonitlera från Turkiet.

– Vi märker att våra konsumenter vill kunna handla allt från Mjau. Därför kompletterar vi nu med en riktigt bra kattsand och våtmat till kattungar. Nu finns vi inom alla produktkategorier utom godis, så kattägarna kan i princip handla Mjau rakt igenom, säger Anna Lindblad.

Inom Noga Utvalt, Mjaus premiumerbjudande lanseras tre olika multiboxar som innehåller portionspåsar av våtfoder, tillagade utan tillsatt socker och onödiga tillsatser, med en hög andel animaliska proteiner. Sortimentet utökas också med en premiumkattsand med doft av lavendel och som första kattsand i Sverige innehåller blå kristaller som färgas just blåa i kontakt med urin och avföring.

Förutom produktlanseringar fortsätter Mjau sitt arbete för de utsatta katterna. I höst lanserar man Hemlösa katters vecka, med bland annat lokala matinsamlingar till katthem. Dessutom skänkte varumärket i höst närmare 16 000 portioner kattmat till katthem runtom i landet i samband med initiativet Kattkörkortet.

– Vi bryr oss om katterna, på riktigt. Och det bryr sig i sin tur konsumenterna om. Vi kommer att fortsätta att kämpa för de hemlösa katterna och kattens status i vårt samhälle, säger Anna Lindblad.

*Källa: Nielsen Scanning data MAT TY W2017 Värde DVH Totalt

Doggy AB är Sveriges största hund- och kattmatsproducent. Doggy äger bland annat varumärkena Mjau, Doggy, Bozita och Robur. Förutom i Sverige och övriga Norden är företaget verksamt i bland annat Tyskland, Ryssland, Polen och Holland.

Sedan 1 juli 2015 ingår Doggy i det litauiska investmentbolaget NDX som då förvärvade bolaget från Lantmännen. NDX äger flera andra bolag med verksamhet i Central- och Östeuropa, exempelvis djurmatsbolaget Mispol, som har produktion i Polen och Tjeckien. NDX är också en del av samma koncern som Maxima Grupé, som är den största dagligvarukedjan i Baltikum. Under 2014 omsatte Doggy 564 miljoner kronor och hade cirka 170 anställda. Huvudkontoret och produktionsanläggningen ligger i Vårgårda. 1995 blev företaget ISO 9001-certifierat och 2002 miljöcertifierades företaget enligt ISO 14001.