Bildkälla: Doggy AB

Från vardagsbestyr till helgäventyr – den fyrbenta familjemedlemmen har en självklar huvudroll i Doggys nya varumärkeskommunikation.

En del av gänget sedan 1903! Så lyder konceptet för Doggys nya varumärkeskommunikation som ska förstärka och förtydliga det anrika varumärket, och är ett naturligt steg i Doggys pågående resa med att befästa sin position som nummer ett i hundmatshyllan. Kampanjen är framtagen tillsammans med SRC och går online och i radio från vecka 21.

Marknadsledande* Doggy i Vårgårda har en lång historia av hundmatsproduktion – över 120 år. För att befästa sin position ytterligare, stärka det emotionella bandet till målgruppen och förtydliga varumärkets över hundraåriga historia i Sverige lanseras nu Doggys varumärkeskampanj med konceptet ”En del av gänget sedan 1903”.

Till grund för kommunikationen ligger ett gediget och långsiktigt strategiarbete tillsammans med retailbyrån SRC och varumärkesbyrån Identity Works, som resulterat i en uppdaterad kommunikation- och varumärkesplattform som stod klar i fjol.

– Doggy har hög varumärkeskännedom, men det finns styrkor i varumärket som vi vill förtydliga ytterligare i vår kommunikation. Att vi är Sveriges äldsta hundfoderproducent och vår tidlösa kärlek till hunden är vi stolta över och vill dela med hundägare över hela landet, säger Lisa Müller, marknadschef på Doggy.

Kampanjen, i form av tre reklamfilmer och en radioreklam, ska befästa just detta. Filmerna målar upp vardagliga situationer där hunden är en del av gänget. Oavsett om det är båtturen, tältäventyret eller fredagsmyset har hunden en självklar plats, något som Doggy tror skapar stor igenkänning hos målgruppen.

– Vi har lagat hundmat till generationer av hundar och oavsett decenniet så är hunden, och relationen mellan hund och ägare, kärnan i allt vi gör. För Doggyköparen är hunden en familjemedlem som får följa med på allt från vardagsbestyr till helgäventyr! Avslutar Lisa Müller, marknadschef på Doggy.

Varumärkeskommunikationen är gjord av SRC och kommer att gå online och i radio från vecka 21. Filmerna och radioreklamen ackompanjeras av specialskriven musik med glimten i ögat och en tydlig koppling till varumärket.

Uppdragsgivare:
Lisa Müller, marknadschef Doggy

Arbetsgrupp SRC:
Richard Sverkersten, strateg och kundansvarig
Karin Serving, projektledare
Melker Henningsson, art director
Anna Berling Liljeborg, copywriter
Christian Andersson, digital strateg

Arbetsgrupp ACME Gruppen AB:
Casper Jarmo, regissör
Leon Remstedt, kameraman
Jonas Zahir, kameraassistent
Andreas Lilja, projektledare
Marcus W Östensson, produktionsansvarig
Sofia Boman, MUA

*Källa: NielsenIQ; Hundmat; DVH totalt; Värde; Senaste 26 veckor t o m vecka 16, 2024.

Lisa Müller

Marknadschef Doggy & Mjau