Bild från Djurens Vänner Göteborg, utdelning från Mjau Gåvoshop 2023. Källa: Doggy AB.

Mjau delar ut 10 ton kattmat till 45 katthem

Återigen delar kattmatsproducenten Mjau ut kattmat från sin gåvoshop till hemlösa katter. Den här gången är det över 10 ton som levereras till 45 katthem runt om i Sverige. Det betyder drygt 220 kilo kattmat vardera – en välbehövlig donation till katthemmens viktiga arbete.

Marknadsledande* Mjau i Vårgårda har under lång tid engagerat sig för hemlösa katter, och driver flera initiativ som syftar till att stötta och höja katters status. Ett av initiativen, som sedan starten 2020 har genererat tonvis med kattmat till katthem runt om i landet stavas Mjau Gåvoshop. Gåvoshopen är en digital plattform där den som vill enkelt kan hjälpa hemlösa katter genom att köpa matpaket. Maten går sedan oavkortat till behövande katthem, och för varje köpt paket donerar Mjau själva tre kilo kattmat.

Nu är det dags för ytterligare en utdelning från gåvoshopen. Den här gången får 45 katthem dela på drygt 10 ton kattmat, vilket betyder över 220 kilo mat vardera. Den totala mängden mat motsvarar mer än 80 000 portioner, som ska underlätta katthemmens arbete.

– Katthemmens roll är avgörande om vi ska kunna utrota katthemlösheten! De tillvaratar, vårdar, vaccinerar, kastrerar och id-märker katterna för att sedan omplacera dem i nya hem. Allt drivs ideellt och därför är donationer som denna avgörande för att de ska kunna fortsätta sitt livsviktiga arbete – vi hoppas att maten mättar många hungriga kattmagar, säger Lisa Müller, marknadschef på Mjau.

Katthemmen som kämpar för katternas överlevnad är ett hundratal till antalet. De hemlösa katterna som är i behov av hjälp är långt fler! Lågt räknat finns det 100 000 hemlösa katter i Sverige, vilket gör det till ett av landets största djurskyddsproblem.

– Många tror att katter klarar sig i det vilda – det är en bedrövlig missuppfattning. Precis som hundar behöver de vård, mat och omsorg för att må bra. Hemlösa katters liv kantas av skador, sjukdomar och svält. För dem kan en plats på ett katthem vara skillnad mellan liv och död, avslutar Lisa Müller.

Mjau Gåvoshop lanserades 2020, och sedan starten har människor, tillsammans med Mjau, samlat in 638 310 portioner kattmat till hemlösa katter. Maten har delats ut till ett hundratal katthem över hela landet.

Maten från Mjau Gåvoshop levereras till katthemmen under vecka 12. Den som vill köpa ett gåvopaket och bidra till hemlösa katter kan besöka mjau.se/gavoshop och läsa mer.

Följande 45 katthem får ta emot 220 kilo kattmat:

Andra Chansen Mora Orsa

Asimis resa för katter i nöd

Avesta Katthem

Djurens Vänner Karlshamn

Djurens Vänner Katthemmet Borlänge

Djurens Vänner Lidköping

Djurens Vänner Skåne

Djurens Vänner Uddevalla

Djurfristad Sävidsbo

Djurskyddet Bill & Bull i Söderhamn

Djurskyddet Landskrona

Djurskyddet Vilsna Tassar Hällefors

Eskilstuna Djurskyddsförening

Föreningen 9liv Östergötland

Föreningen Hjälp utsatta katter få hem

Gefle Katthem

Vallentuna Kattcenter (Solgläntan)

Varma Tassar

Växjö Hemlösa Katter

*Källa: NielsenIQ; Kattmat; DVH totalt; Värde; Senaste 52 veckor t o m vecka 4, 2024.

Lisa Müller

Marknadschef Doggy & Mjau