Källa: Doggy AB

Mjau delar ut julmat till hemlösa katter

Under veckan levererar kattmatsvarumärket Mjau 7 ton kattmat till hemlösa katter. Maten har de donerat tillsammans med kattälskare från hela landet som alla månar om att katterna ska få en riktigt god jul.

Vintern slår hårt mot hemlösa katter. Kyla och brist på föda gör en odräglig situation ännu mer akut för de 100 000 hemlösa katter som lever runt om i landet. För trots att vi sällan ser dem, är hemlösa katter ett av Sveriges största djurskyddsproblem. Tillsammans med kattälskare från hela landet har Mjau samlat in över 7 ton kattmat som levereras till 30 olika katthem – lagom till jul!

Maten har samlats in i Mjaus gåvoshop. I gåvoshopen kan den som vill enkelt hjälpa hemlösa katter genom att donera matpaket. Maten går oavkortat till ideella katthem. För varje köp adderar dessutom Mjau ytterligare 3 kg kattmat.

– Katthemmen är ideella verksamheter med få tillgångar. I år har coronaviruset gjort situationen ännu svårare. Många aktiviteter har ställts in, vilket har lett till att intäkterna minskat. Vi hoppas och tror att den här donationen kan underlätta en aning. Alla förtjänar en god jul, inte minst de hemlösa katterna! Säger Sofia Lidenhed, marknadschef på Mjau.

Årets sista leverans går till 30 olika katthem som får 240 kg kattmat vardera. Just den här leveransen når katthemmen lagom till jul och innehåller Mjaus säsongsprodukt Mjau Julsill som passar lite extra bra till missarnas julbord.

Totalt har gåvoshopen samlat in 22 ton kattmat sedan starten i februari i år. Det motsvarar 264 477 portioner kattmat. Maten har delats ut till 89 katthem.

Leveransen sker under vecka 50.

Här är kattmaten som får 240 kg vardera:

Andra chansen

Tranås Katthem

Varma Tassar Jönköping

Växjö Hemlösa Katter

Doggy AB är Sveriges ledande hund- och kattmatsproducent. Bolaget har mer än 110 års erfarenhet av djurmatstillverkning lokalt i Vårgårda, där varumärken som Mjau, Doggy och Bozita tillagas av de 150 medarbetarna. Doggy AB verkar i fler än 15 länder och här är framgångsreceptet de svenska, hållbara och naturliga produkterna med djurens bästa för ögonen. Kunderna består av aktörer inom zoo-, fack- och dagligvaruhandeln. Doggy AB är kända för sitt fokus på produktutveckling, allt för att fortsättningsvis kunna vara med och leda utvecklingen av mat till katter och hundar. Med kunskap, innovation och kärlek till katter och hundar levererar Doggy "kärlek från Vårgårda i varje matskål”.