Mjau lanserar nytt premiumkoncept med plus i kanten

Mjau lanserar nytt premiumkoncept med plus i kanten

Nu lanserar marknadsledande* Mjau sitt nya premiumkoncept Mjau Plus, och breddar därmed sitt sortiment ytterligare. Med insikterna från sin senaste undersökning om konsumenternas önskemål som ledstjärna fyller Mjau nu hyllorna med ett nytt premiumfoder, och möter därmed nya krav från medvetna kattägare.

Ett foder som främjar kattens hälsa, som innehåller allt nödvändigt – och lite till. Det ligger högt på många kattägares önskelista. Det är med dessa behov i åtanke som Mjau lanserar det nya premiumkonceptet Mjau Plus – en serie kompletta helfoder med extra kosttillskott som ger bästa förutsättningar för en frisk och energisk katt.

Mjau kattmat tillagas i Vårgårda, på västgötaslätten. Här har den svenska kattmatsproducenten tillagat kattmat i generationer. Varje år lämnar drygt 9000 ton kattmat fabriken, för att mätta svenska kattmagar runt om i landet. Mjau har med andra ord god förståelse för vad kattägare, och framför allt deras katter vill ha och behöver.

– Med Mjau Plus möter vi efterfrågan från en medveten kattägare, som är noga med vad de serverar i matskålen. Det är inte bara ett komplett helfoder som uppfyller alla kattens behov. Vi tillgodoser också konsumenternas önskemål på närproduktion och deras önskan om att ge sin katt extra allt – varje dag, säger Lisa Müller, marknadschef på Mjau.

Ja, Mjau Plus är en produktserie till kattägaren som vill ge sin katt extra allt. Produkterna som lanseras är vetefria och smakliga helfoder anpassade för kastrerad inne- och utekatt, i smakerna kyckling och lax. De är tillagade på naturliga råvaror och utan onödiga tillsatser. Som alla Mjaus foder är de helt fria från tillsatt socker.

Det högvärdiga proteinet från kyckling och lax bidrar med de livsnödvändiga aminosyror som katter behöver. Mjau har även tillsatt nypon som är en naturlig källa till fibrer, vitaminer och mineraler. Zink och omegafetter bidrar till en fin päls och frisk hud, medan FOS främjar de goda bakterierna i magen och verkar för en välfungerande matsmältning. Resultatet? En välbalanserad mix av alla viktiga näringsämnen.

Insikterna som ligger till grund för det nya konceptet kommer från djupintervjuer och en kvantitativ undersökning**. De svarande är konsumenter och kattägare runtom i landet. Som alltid när Mjau produktutvecklar, har katterna på Tassalyckan fått säga sitt om smaken.

Tassalyckan är Mjaus egna katthem. Hit kommer katter som inte har någonstans att bo, för att stanna livet ut. Förutom att de blir omhändertagna av personalen på katthemmet, hjälper de Mjau med sin expertis inom kattmat. Ingen kattmat hamnar på hyllorna förrän katterna på Tassalyckan godkänt smaken.

Mjau Plus torrfoder för kastrerad innekatt, Kyckling
    Mjau Plus är ett vetefritt och smakligt helfoder, lagat på naturliga råvaror utan onödiga tillsatser och speciellt anpassad för kastrerade innekatter. Fodret är rikt på färsk svensklagad kyckling, har en hög andel animaliskt protein, samt extra tillskott av vitaminer och mineraler. Kastrerade katter har en lägre ämnesomsättning och behöver inte lika mycket energi som okastrerade katter. Energiinnehållet och doseringen är därför anpassat efter en katt med lågt energibehov och en något lägre aktivitetsnivå.

Storlek: 1400 g
    Rekommenderat pris: ca 110-115kr

Mjau Plus torrfoder för kastrerad utekatt, Kyckling
    Mjau Plus är ett vetefritt och smakligt helfoder, lagat på naturliga råvaror utan onödiga tillsatser och speciellt anpassad för kastrerade utekatter. Fodret är rikt på färsk svensklagad kyckling, har en hög andel animaliskt protein, samt extra tillskott av vitaminer och mineraler. Kastrerade katter har en lägre ämnesomsättning och behöver inte lika mycket energi som okastrerade katter. Energiinnehållet och doseringen är därför anpassat efter en katt med lågt energibehov med tillgång till utevistelse, vilket ger en naturligt högre aktivitetsnivå.

Storlek: 1400 g
    Rekommenderat pris: ca 110-115k

Mjau Plus torrfoder för kastrerad innekatt, Lax
    Mjau Plus är ett vetefritt och smakligt helfoder, lagat på naturliga råvaror utan onödiga tillsatser och speciellt anpassad för kastrerade innekatter. Fodret är rikt på lax, har en hög andel animaliskt protein, samt extra tillskott av vitaminer och mineraler. Kastrerade katter har en lägre ämnesomsättning och behöver inte lika mycket energi som okastrerade katter. Energiinnehållet och doseringen är därför anpassat efter en katt med lågt energibehov och en något lägre aktivitetsnivå.

Mjau Plus torrfoder för kastrerad utekatt, Lax
    Mjau Plus är ett vetefritt och smakligt helfoder, lagat på naturliga råvaror utan onödiga tillsatser och speciellt anpassad för kastrerade utekatter. Fodret är rikt på lax, har en hög andel animaliskt protein, samt extra tillskott av vitaminer och mineraler. Kastrerade katter har en lägre ämnesomsättning och behöver inte lika mycket energi som okastrerade katter. Energiinnehållet och doseringen är därför anpassat efter en katt med lågt energibehov med tillgång till utevistelse, vilket ger en naturligt högre aktivitetsnivå.

Rekommenderat pris: ca 70-75kr

Mjau Plus finns i butik från vecka 39.

* Mjau är marknadsledande inom kattmat totalt. Källa: Nielsen ScanTrack, DVH Tot, Kattmat, Värdeförsäljning, MAT, vecka 32 2022
    ** SRC, Fokusgrupper sept 2021 SRC och SRC Kvantitativt test, feb 2022

Lisa Müller