Nu ska kattägandet bli mer ansvarsfullt – Mjau lanserar kattkörkortet

Nu ska kattägandet bli mer ansvarsfullt – Mjau lanserar kattkörkortet

En katt förtjänar ett stabilt och långvarigt hem, men i Sverige finns idag över 100 000 hemlösa katter. En orsak till detta kan vara att de som blir med katt inte förstår att det kommer med ett ansvar. Detta vill kattmatstillverkaren Mjau, i samarbete med Djurskyddet Sverige belysa genom att införa ett kattkörkort.

Katten är Sveriges populäraste husdjur, och det beräknas finnas uppemot 1,5 miljoner katter i landet. Frågor som rör ID-märkning, registrering och kastrering är viktiga för att färre katter ska bli hemlösa. Dessutom krävs ett ansvarstagande från de som väljer att skaffa katt. Katter ges inte sällan bort helt gratis eller till en billig peng, och anses relativt lättskötta. Kanske skapar det en situation där blivande kattägare inte tänker på konsekvenserna, så som att en katt kan leva i 15-18 år, och behöver lika mycket tid, kärlek och omsorg som andra husdjur.

– Vi vill påminna de som står inför ett köpbeslut att tänka till en extra gång. Antalet hemlösa katter i Sverige minskar inte och det problemet behöver vi jobba brett med. Genom detta initiativ vill vi sätta fokus på ansvaret man har som nybliven kattägare. Det är egentligen helt otroligt att det fortfarande ges bort kattungar gratis! Katter är faktiskt ingen slit och släng-grej, det är ett liv som behöver kärlek, säger Anna Lindblad, brand manager på Mjau.

För att belysa att kattägande kommer med ansvar, lanserar kattmatstillverkaren Mjau ett körkort för de som funderar på att skaffa katt. Kattkörkortet får man genom att genomföra ett test som görs på nätet. Förutom att Mjau därmed hoppas att fler kattägare tar mer ansvar, så skänker kattmatstillverkaren även en Tetra Pak-förpackning med kattmat till hemlösa katter för varje genomfört test. Det gäller de 10 000 första som gör testet.

– Vi samarbetar redan med flera olika katthem, ifjol skänkte vi 7 ton kattmat till hemlösa katter. Eldsjälarna som kämpar för kattens status och välmående ute i landet är helt fantastiska! Därför känns det självklart att binda ihop kattkörkortet med ett stöd till dem, säger Anna Lindblad.

Att Mjau engagerar sig i detta är i sig inget anmärkningsvärt. Varumärket har tidigare startat initiativet #förvarendakatt, engagerat sig i frågan om en lagstiftning för obligatorisk ID-märkning av katter och driver katthemmet Tassalyckan för hemlösa katter. Initiativet till Kattkörkortet tas tillsammans med en av Sveriges största djurskyddsorganisationer, Djurskyddet Sverige.

– Vi är så glada att vi får vara med och stötta initiativet med Kattkörkort. Djurskyddet jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli mat. Att bli med husdjur är ett väldigt stort beslut, därför är det riktigt bra om folk som planerar att skaffa katt faktiskt funderar en och två gånger, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare Djurskyddet.

Bild: iStockphoto

Checklista för blivande kattägare:

1. Tänk framåt!
En katt lever förhoppningsvis i många år. En fråga du bör ställa dig är hur ditt liv ser ut om 15 år? Kommer det fortfarande passa att ha en kisse i hemmet då?

2. Hur bor du?
Katter är nyfikna och busiga. Din fina soffa kan plötsligt bli en klösbräda och gardinerna en klätterställning. Giftiga krukväxter och och lösa elsladdar är dessutom riktiga kattfällor, som genast måste väck. Är du inte beredd att göra förändringar i ditt hem? I sådant fall kanske det inte är läge att bli med katt.

3. Räkna pengar!
Även om en katt inte sällan är billig i inköp så tänk på att det kostar pengar att ha katt. Plånboken måste ha råd med mat, kattsand, leksaker, klösbräda, transportbur, försäkrings- och vaccinationskostnader. Man brukar räkna med att en katt kostar allt från 3000-10 000 kronor om året. Ta en titt på din ekonomi och se om den klarar av det.

4. Har du tid?
En katt behöver, precis som en hund, både tillsyn och omvårdnad. Det är bra att se om du har människor i din närhet som kan tänka sig att hjälpa till med din katt när du exempelvis är på semester.

5. Rätt katt för dig!
Det finns många hemlösa katter som är i behov av ett tryggt hem. Finns det något katthem i närheten där du bor? Att adoptera en katt utan hem är en god gärning. Och om du mest är sugen på en supersöt kattunge kanske du ska fundera en gång till. Kattungen blir ju faktiskt stor, väldigt snabbt.

Om Mjau kattmat
Mjau kattmat lagas i Vårgårda. Här har Doggy AB lagat mat till svenska husdjur sedan 1903. Kattmaten produceras på utvalda råvaror och är framtagen på ett ansvarsfullt och naturligt sätt, utan onödiga tillsatser och socker. Varje dag går 150 personer i Vårgårda till jobbet för att se till att Sveriges katter blir mätta och belåtna.

Om Doggy AB
Doggy AB är Sveriges största hund- och kattmatsproducent. Doggy äger bland annat varumärkena Mjau, Doggy, Bozita och Robur. Förutom i Sverige och övriga Norden är företaget verksamt i bland annat Tyskland, Ryssland, Polen och Holland. Sedan 1 juli 2015 ingår Doggy i det litauiska investmentbolaget NDX som då förvärvade bolaget från Lantmännen. NDX äger flera andra bolag med verksamhet i Central- och Östeuropa, exempelvis djurmatsbolaget Mispol, som har produktion i Polen och Tjeckien. NDX är också en del av samma koncern som Maxima Grupé, som är den största dagligvarukedjan i Baltikum. Under 2014 omsatte Doggy 564 miljoner kronor och hade cirka 170 anställda. Huvudkontoret och produktionsanläggningen ligger i Vårgårda. 1995 blev företaget ISO 9001-certifierat och 2002 miljöcertifierades företaget enligt ISO 14001.