Ny ägare för Doggy AB – förvärvas av Partner in Pet Food

De senaste åren har Doggy AB, med välkända varumärken som Doggy, Mjau och Bozita, ökat kraftigt i försäljning på flera marknader. I denna positiva trend har investmentbolaget NDX Group som idag äger företaget beslutat att öppna upp för nästa aktör – och det står nu klart att det blir branschkollegan Partner in Pet Food (PPF) som tar över efter sommaren. "Vi är väldigt tacksamma för våra år tillsammans med NDX Group, vars investeringar i både produktion och varumärken har förädlat vår produktportfölj ytterligare och skapat fin tillväxt. Nu ser vi fram emot nästa spännande steg på resan, tillsammans med våra nya och lika entusiastiska ägare", säger Magnus Sjösten, VD på Doggy AB.

För Doggy AB, Sveriges ledande hund- och kattmatsproducent, har våren varit intensiv av flera anledningar. Bortsett från olika Corona-relaterade utmaningar har företaget även genomfört en försäljningsprocess som avslutades för bara ett par dagar sedan. Doggy ABs framstående position i norra Europa, med svensk produktion, tydligt hållbarhetsfokus och stadigt ökande export till bland annat Tyskland, Polen och Ryssland genererade ett stort intresse från en mängd aktörer – med branschkollegan PPF som slutlig segrare.

PPF är verksamt i 38 länder med sina 1600 medarbetare och producerar årligen cirka 500 000 ton foder för både hundar och katter. Doggy AB, med väletablerade varumärken som Doggy, Mjau och Bozita, kompletterar PPFs utbud, geografiska täckning och distributionsnät ute i Europa – samt adderar en tydligare närvaro i Norden. Doggy kommer att ingå som en viktig del i PPF-familjen medan det dagliga arbetet alltjämt kommer att drivas under lokal ledning i Vårgårda.

– Våra nya ägare betraktar Doggy AB och våra varumärken som ett oerhört starkt tillskott och förvärvet går helt i linje med deras långsiktiga strategi att utöka verksamheten, addera fler marknader och växla upp sin närvaro online. För Doggys del är detta en oerhört spännande utveckling. Det finns en enorm tillväxtpotential och mängder av synergieffekter i att ansluta till en organisation av PPFs storlek, säger Magnus Sjösten.

Doggy AB omsätter idag cirka 600 miljoner kronor och har totalt omkring 200 anställda fördelat på huvudkontoret i Vårgårda samt filialer i Tyskland och Polen. Affären med PPF förväntas slutföras till fullo i augusti 2020, efter sedvanliga regulatoriska godkännanden.

Om Doggy AB

Om Partner in Pet Food (PPF)
PPF är en ledande tillverkare av hund- och kattfoder med produktion på nio platser i Europa och huvudkontor i Ungern. Företaget levererar mat till husdjur via mer än 250 storkunder i Europa, inklusive traditionell dagligvaruhandel, zoofackhandel och e-handel. Produktsortimentet täcker huvudkategorierna hund- och kattmat, inklusive våt- och torrfoder samt diverse enportionsförpackningar. PPF grundades 1999, sysselsätter fler än 1600 medarbetare i 38 länder och producerar nära 500 000 ton foder per år. Läs mer på www.ppfeurope.com