Patrik Niklasson, ny vd på Doggy AB

Patrik Niklasson ny vd på Doggy AB

Patrik Niklasson blir ny vd på Doggy AB (Partner in Petfood Nordics), Sveriges största hund- och kattmatsproducent. Patrik har över 25 års erfarenhet inom dagligvaruhandeln och kommer senast från GB Foods Nordics där han varit vd i nio år.

– Patrik Niklasson kommer att leda nästa kapitel i Doggy AB:s framtida tillväxtresa med fokus på expansion genom innovation och produktutveckling. Patrik har lång erfarenhet från dagligvaruhandeln och hans engagemang, passion och tydliga ledarskapsstil är precis det vi letat efter, säger Gerald Kuehr, koncern-vd för Partner in Petfood.

Djurmatsbranschen fortsätter växa med kunder som ställer allt högre krav på hela produktionsledet. De senaste åren har Doggy AB, med välkända varumärken som Doggy, Mjau och Bozita ökat kraftigt i försäljning på flera marknader och omsatte 2022 nästan en miljard kronor. I år fyller Doggy AB 120 år och kan fira genom att titulera sig som marknadsledande inom både hund- och kattmat i dagligvaruhandeln* med varumärkena Doggy och Mjau.

– Jag är stolt över chansen att tillsammans med alla medarbetare få förvalta och utveckla ett 120 år gammalt bolag inom en bransch med stark tillväxt. På Doggy AB finns hög kvalitet, stark stolthet hos alla medarbetare och marknadsledarskap. Den kombinationen är svår att hitta någon annanstans. Just nu är vi starkare än någonsin med ambitiösa planer inför framtiden. De senaste fem åren har omsättningen fördubblats, och jag tror att vi kan dubbla den igen på fem år. Det blir en väldigt spännande resa, säger Patrik Niklasson.

I fjol lämnade 43 000 ton foder Vårgårda på den västgötska slätten. Alla produkter med ett stort fokus på naturliga råvaror från Sverige och välbalanserat näringsinnehåll. Doggy AB har totalt omkring 200 anställda, fördelat på huvudkontoret i Vårgårda samt dotterbolag i Tyskland. Sedan 2020 är Doggy AB en del av Partner in Petfood (PPF).

Patrik Niklasson ersätter Magnus Sjösten som varit vd för Doggy AB sedan december 2018.

*Källa: NielsenIQ ScanTrack, DVH, Hundmat totalt, value sales ’000, Lastest 24 weeks 4w 2023 32

Doggy AB är Sveriges största hund- och kattmatsproducent med varumärken som Mjau, Doggy och Bozita. Bolaget har över 100 års erfarenhet av djurmatstillverkning lokalt i Vårgårda där svenska, hållbara och naturliga produkter tillagas med djurens bästa för ögonen. Med kunskap, innovation och kärlek till katter och hundar levererar Doggy "kärlek i varje matskål”. Förutom i Sverige och övriga Norden är företaget verksamt i ca 20 länder. Doggy AB har ca 200 anställda och omsätter ca en miljard SEK. Sedan 2020 ingår Doggy AB i PPF, Partner in Petfood, som ägs av Cinven.