Riksdagen inför krav på obligatorisk ID-märkning och registrering av katter från och med nästa år

Den 2 mars röstade riksdagen ja till obligatorisk ID-märkning och registrering av katter. Den svenska kattmatstillverkaren Mjau har sedan länge engagerat sig i frågan om alla katters värde och gläds åt riksdagens beslut. Lagen träder i kraft den 1 januari 2023.

Med 188 för och 105 röster emot klubbade riksdagen äntligen igenom regeringens förslag om obligatorisk ID-märkning och registrering av katter. Kravet kommer inte bara lösa problemet med hemlösa katter utan tydliggör även ägaransvar och gör det enklare att spåra bortsprungna katter.

– Det här är ett stort kliv framåt för Sveriges katter och oss kattälskare. Det finns över 100 000 hemlösa katter i Sverige idag och det är 100 000 för många. Att vi på Mjau engagerar oss i frågan är inga nyheter. Vi har kämpat för att detta ska komma upp på dagordningen i flera år, bland annat genom att starta egna namninsamlingar och hjälpa till att sprida kunskap i frågor som rör ID-märkning, registrering och kastrering till kattägare. Att äntligen se kravet på märkning och registrering förverkligas är en stor vinst för såväl katt som kattägare och vi hoppas att det på sikt ska öka kattens värde i hela samhället, säger Lisa Müller, marknadschef på Mjau.

Förslaget om ID-märkning har varit uppe för diskussion tidigare. Redan 2011 föreslog den dåvarande regeringens utredare att en ny djurskyddslag skulle träda i kraft, bland annat genom obligatorisk märkning av katter. Förslaget gick på remiss året därpå men därefter blev det tyst. År 2015 startade därför Mjau tillsammans med Svenska Kattskyddsförbundet (SVEKATT) en namninsamling för att påskynda processen och införa en obligatorisk märkning av katter. Ett år senare kunde de lämna in 14 322 underskrifter till Näringsdepartementet i hopp om att kunna driva frågan ytterligare ett steg i rätt riktning. Förutom 14 322 underskrifter var gensvaret på sociala medier överraskande stort redan då och initiativet engagerade djurvänner i hela landet.

Vad innebär den nya lagändringen?
Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2023 och systemet med krav på märkning och registrering av katter ska motsvara det nuvarande kravet på märkning och registrering av hundar. Jordbruksverket får ansvaret för att upprätta och föra kattregistret på samma sätt som de redan ansvarar för hundregistret. Regeringen bedömer att den nya djurskyddslagstiftningen inte bara kommer minska antal hemlösa katter, utan även minska arbetsinsatserna för länsstyrelserna och förenkla Polismyndighetens handläggning av kattärenden.

Lisa Müller

Marknadschef Doggy & Mjau