Källa: Doggy AB

Semestra i hundens tecken – 10 tips för en sommar med svansvift

Färdas säkert, fixa svalkan och nosa upp ett boende som passar både två- och fyrbenta familjemedlemmar. Doggy och campingkedjan First Camp ger sina tio bästa tips för hur du semestrar hundvänligt i sommar.

En efterlängtad semester väntar runt hörnet, och frågar man Sveriges hundägare är det självklart att deras lurviga vän ska följa med på resan. En undersökning från hundmatsproducenten Doggy visar att 92% av landets hundägare tar med sig hunden på semestern i Sverige. När resan går utomlands tar en av fem med sig hunden. Dessutom är de noga med att anpassa semestern så att den passar både fyrbenta och tvåbenta. Samma undersökning visar nämligen att både val av boende och aktivitet anpassas efter hundens behov – något som uppskattas av Doggy:

– Hundar är flockdjur, och vill självklart umgås med resten av familjen, även under semestern. Utbudet för semestrande hundar är idag stort! Flertalet boenden, restauranger och aktiviteter välkomnar hundar, vilket gör det enkelt att planera en semester som passar alla i familjen, säger Mia Claesson, produktchef på Doggy.

För att underlätta för semestersugna familjer med hund har Doggy, tillsammans med Skandinaviens största campingkedja First Camp tagit fram en lista på tio saker att tänka på för en hundvänlig semester. Bered er på svansvift i sommar!

10 hundvänliga semestertips:

Res säkert: Hundar är välkomna ombord på de flesta färdmedel, men försäkra dig om att din hund reser säkert oavsett hur ni väljer att resa. Undersökningen från Doggy visar att nästan hälften av svenska hundägare transporterar sin hund i bilen på ett sätt som inte bara är farligt för hunden, utan också för medpassagerarna. Om ni reser med bil eller husbil är en krocksäker bilbur eller ett säkerhetsbälte för hund det som gäller. Med en non-spillskål med kant skvalpar inte vattnet ut om färden går över en gropig landsväg. På så vis kan hunden dricka när den själv vill under resan. Se till att ta pauser ofta och låt hunden sträcka på benen! Ska resan gå utomlands? Olika regler gäller för olika länder, men vanligast är att hunden ska ha EU-pass för sällskapsdjur, vara ID-märkt och ha en giltig vaccination mot rabies.

Välj ett hundvänligt boende: Att koppla av en vecka på campingplatsen, sommarstället eller andra hundvänliga alternativ tillsammans med hela familjen är en tio-poängare för hunden. Campingkedjan First Camp har nära 50 destinationer i Sverige där hunden alltid är välkommen. Flera har dessutom hunddusch, rastgårdar och hundbad runt knuten. Den som checkar in med en hund i sommar får en godispåse från Doggy i receptionen.

Planera i tid: Planera er gemensamma semester i förväg. Nosa rätt på prunkande stadsparker, läskande badplatser och hundvänliga restauranger, caféer och campingar där hela familjen är välkomna. Tjänster som Tamedhunden.se, hundsemester.se och Facebookgrupper på ämnet tillhör några av de som samlar nyttiga tips och bra hundalternativ inför resan.

Logga ut, ladda om: Byt ut arbetsplatsen mot öppet hav, soliga kuster och slumrande skogar. Logga ut från jobbmejl, sätt mobilen på ljudlöst och pinna ut på stora som små äventyr med din hund. Det är återhämtning för er båda!

Svalka är A och O: Hundar svettas inte som människor och blir lätt överhettade. Varma sommardagar behöver de därför lite extra hjälp att kyla ner sig. Du får aldrig lämna din hund utan tillsyn om temperaturen i din bil riskerar att överstiga 25 grader, det gäller också husbil och husvagn. Temperaturen blir lätt det dubbla i en bil, ha därför som regel att aldrig lämna hunden ensam.

Släck törsten: När solen gassar behöver hundar dricka mycket för att inte bli uttorkade, så se till att packa med mycket vätska. Utöver vatten är Tetra Recart-förpackningar med våtmat bra att ha i resväskan. Våtmat innehåller mycket vätska, och är ni på utflykt fungerar förpackningen som matskål. Den är dessutom enkel att återförsluta mellan serveringarna. Att skära paté i små bitar och frysa in är ett smart tips på svalkande mat att servera vid extra heta dagar.

Aktivera mera: En aktiv hund är en nöjd hund! Uttråkade hundar skäller mer och blir lätt rastlösa. Att möta hundens behov kan också leda till att du själv landar i goda vanor. Med balansövningar, simträning, söklekar eller klassisk apport får både du och din hund komma ut i sommarluften. Glöm bara inte att bättra på med solstift runt nosen, hundar kan faktiskt också bli solbrända.Och tänk på att värme gör hunden både trött och sugen på skugga. Det är därför klokt att spara löpturen, långpromenaden eller cykelsvängen till morgonen eller kvällskvisten.

Ner i plurret: Många hundar älskar att bada! På nätet finns listor med hundvänliga badplatser runt om i landet dit hundar är välkomna. Packa gärna ner badvänliga leksaker som flyter, kanske till och med en flytväst? Och kom ihåg att torka hunden torr efteråt för att undvika att den får fukteksem.

Om olyckan är framme: På resande fot är det än svårare för vilsna hundar att hitta tillbaka. I Sverige ska alla hundar vara ID-märkta och registrerade hos Jordbruksverket. Det gör det enklare att återförenas om olyckan är framme. Att spara ner telefonnummer och adress till den lokala veterinären är en god idé. Det tar inte många sekunder, men kan rädda livet på en hund som råkat illa ut.

Hemma bäst? Ibland blir det svårt att semestra hundvänligt. Kanske har din hund det bättre hemma? I så fall är det lugnare att låta den bo hos släkt, vänner eller på ett hundpensionat.

Mia Claesson

Produktchef Doggy & Mjau