Källa: Doggy AB

Stor donation till hemlösa katter – 62 katthem får 130 kilo kattmat vardera

Nu är det dags för ytterligare en leverans av kattmat från kattmatsproducenten Mjaus gåvoshop. Leveransen innehåller åtta ton kattmat som fördelas mellan 62 katthem – en välkommen donation i tuffa ekonomiska tider.

Kattmatsproducenten Mjau i Vårgårda är inte bara ledande i kattmatshyllan, utan går också i bräschen när det kommer till att hjälpa hemlösa katter och höja deras status genom olika initiativ. Ett av dessa är Mjau Gåvoshop – en digital plattform där den som vill enkelt kan hjälpa hemlösa katter genom att köpa matpaket som går oavkortat till behövande katthem. För varje köpt paket donerar Mjau själva tre kilo kattmat. Nu är det dags för ännu en leverans från gåvoshopen. Den här gången ska åtta ton kattmat fördelas mellan 62 olika katthem – det betyder 130 kilo kattmat vardera. Den totala mängden mat motsvarar drygt 65 000 portioner. En donation Mjau tror kommer göra stor nytta i svåra tider.

– Flera katthem vittnar om att det utmanande ekonomiska läget försvårar deras arbete. Katthemmen är ideella verksamheter som behöver donationer för att gå runt, men i oroliga tider blir gåvorna färre. Därför känns det extra bra att leveransen från Mjau Gåvoshop kommer i en tid när vi vet att katthemmen behöver den som mest, säger Lisa Müller, marknadschef på Mjau.

Det finns ett hundratal katthem i Sverige som alla gör sitt yttersta för att ge hemlösa katter en ny chans i livet. Katthemmen tillvaratar, vårdar, vaccinerar, kastrerar och id-märker katterna för att sedan omplacera dem i nya hem. Lågt räknat finns det idag 100 000 hemlösa katter i landet, vilket gör det till ett av Sveriges största djurskyddsproblem. Att katter klarar sig i det vilda är en missuppfattning. I själva verket är de domesticerade och behöver vård, mat och omsorg för att må bra. Livet för en hemlös katt är kantat av svält, skador och sjukdomar så en plats på ett katthem kan vara skillnaden mellan liv och död.

Mjau Gåvoshop lanserades 2020, och sedan starten har människor, tillsammans med Mjau, samlat in 510 390 portioner kattmat till hemlösa katter. Maten har delats ut till ett hundratal katthem runt om i landet.

Maten från Mjau Gåvoshop levereras till katthemmen under vecka 12. Den som vill köpa ett gåvopaket och bidra till hemlösa katter kan besöka mjau.se/gavoshop och läsa mer.

Följande 62 katthem får ta emot 130 kilo kattmat:

Akutgruppen - Katthem i Stockholm

Andra Chansen Mora/Orsa