Dogman butiksfront

Dogman tecknar avtal om totalt 4700 kvm och sex nya butikslägen.

Dogman tecknar avtal om totalt

4700 kvm och sex nya butikslägen.

Dogman fortsätter sin satsning med egna butiker genom tecknandet av sex nya butikslägen, fem i Sverige och en i Norge. Från Malmö i söder till Trondheim i Norr kommer Dogman öppna butiker med start i oktober 2020. Butikernas storlek varierar mellan 650 kvm till dryga 1000 kvm. För branschen stora butiksytor men något som passar det koncept som butikerna Dogman.com jobbar efter.

-När vi startade vår första butik så testade vi våra idéer med att möta hundägaren på ett lite nyare sätt genom att i butiken ha en samlingsyta där hundägare kan mötas, två år senare kan vi konstatera succén för konceptet och siktar nu på att erbjuda vår butiksupplevelse till flera städer, säger Pierre Olofsson, VD på Dogman.

Trots detaljhandeln har stora utmaningar med kundförflyttningar från fysisk till digital handel så går Dogman mot strömmen och utvecklar sin verksamhet inom fysiska butiker, från 7 till 13 butiker med sista öppningen maj 2020. -Dogman är ett starkt varumärke i Sverige och Norge och vi kan allt sedan första etablering konstatera att vårt erbjudande tagits emot väl och skalar därför nu upp samma butikslösning i flera städer. Vår grossiströrelse inom Dogman har ett digert sortiment om cirka 7 500 artiklar inklusive häst och ryttarvarumärket Jacson (Jacson.se). Att vi genom våra butiker kan exponera och få ut hela vårt efterfrågade sortiment i en och samma butik har visat sig vara en framgångsfaktor, menar Pierre.

Hur skiljer sig Dogmanbutiken från andra butiker i branschen?

-Kvadratmeter, sortiment och aktivitetsytor. I våra butiker hittar man Dogman’s hela sortiment och genom stora butiksytor jobbar vi varumärkesdrivet med breda sortiment inom foder. Med aktivitetsytan i butiken bjuder vi in till en större upplevelse än att bara handla. Inget är i sig unikt men vår kombination av de olika delarna blir unik, sammanfattar Pierre.

Vad är skillnaderna mellan att öppna en butik i Norge och Sverige?

- Hur köpcentrum eller handelsplatser är uppbyggda är den största skillnaden. I Sverige har nästan alla städer en handelsplats där detaljister har egen parkering och entré, i Norge är varken egen entré på handelsplatser eller stora parkeringar så vanligt förekommande. Man blir helt enkelt en del av ett större köpcentrum eller galleria och med en mindre butiksyta än i Sverige. Lägg därtill att man i Norge får sälja desto mera i veckan då det på söndagarna hålls stängt, avslutar Pierre Olofsson.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Pierre Olofsson, VD Dogman

Pierre.Olofsson@dogman.se, 070-10 88 090