Dogman kjøper butikkjede

Dogman kjøper butikkjede

Nordens største distributør av tilbehør til kjæledyr, Dogman, fortsetter å utvide sitt eget butikknettverk gjennom oppkjøpet av den norske kjeden Buster Hund og Katt. De åtte butikkene i kjeden ligger i og rundt Oslo og har ca 35 ansatte. Med det nye tilskuddet består Dogmans totale butikknettverk av 26 butikker i Norden.

- Dogmans produkter er etterspurt på en bred front i Norge. Dette er en viktig avtale for å styrke vår tilstedeværelse i Oslo-området og gjøre varene våre tilgjengelige for flere mennesker, sier Pierre Olofsson, administrerende direktør i Dogman.

Dogman er i en ekspansiv fase, med fokus på å etablere mer selvdrevne fysiske butikker. Til tross for den pågående pandemien har utviklingen i kjæledyrindustrien vært positiv det siste året. Dogman har valgt å trykke på gasspedalen og investere i eget butikknettverk.

Det siste oppkjøpet innebærer at Dogman overtar Buster Hund og Katt sine åtte butikker i Norge, hvorav fem er i sentrum av Oslo og tre i omkringliggende kommuner ved siden av byen. Butikkene ligger sentralt plassert og har en varierende størrelse opp til 500 kvadratmeter. Med kjeden vel integrert i Dogman, forventes virksomheten å bidra til økt årlig omsetning med ca 65 millioner kroner.

- Avtalen er et viktig steg når vi tar Dogman-konseptet vårt videre og tilpasser det til blant annet kjøpesentre. Butikkene vil skille seg fra våre større enheter, men vi har testet et lignende kjøpesenterkonsept i Bergen, som har blitt godt mottatt av kundene. Suksesser og erfaringer fra Bergen vil danne grunnlaget for den norske ekspansjonen vi nå står overfor, sier Pierre Olofsson og fortsetter:

- Vi har en utviklet strategi for lønnsomme butikker som inkluderer kommersielt tilbud, industriell tenkning og økonomisk ressursbruk. Med vår akkumulerte kunnskap forventer vi i dette oppkjøpet en god utvikling knyttet til alle disse delene for å styrke en allerede meget lønnsom virksomhet.

Gjennom oppkjøpet får Dogman et årlig salg på omtrent 500 millioner SEK og oppnår da det tidligere målet om et butikknettverk på 25 til 30 fysiske butikker i Norden innen 2021.

E-handel og utvidet utvalg

Butikkene skal beholde sitt fokus på tilbehør og produkter for kjæledyr. Buster Hund og Katt har også en e-handel som vil bli koordinert med Dogmans nåværende e-handel.

- Akkurat som våre tidligere oppkjøp, vil vi forvalte Buster Hund og Katt på best mulig måte og sørge for en trygg og optimal overtagelse. Viktige elementer er blant annet butikkenes kompetente ansatte samt butikkenes gode prisbilde. Selvfølgelig vil vi utvide Dogman-serien, og da med litt ekstra fokus på tilbehør, sier Pierre Olofsson.

For ytterligere spørsmål, kontakt:

Pierre Olofsson, administrerende direktør Dogman, Pierre.olofsson@dogman.se, 070-10 88 090, eller Taale W Nordbye, daglig leder for Dogman i Norge, taale.wolff.nordbye@dogman.no, mob 92219817

Hej! Vi är Dogman

... och vi har i över 50 år med hjälp av våra medarbetares kärlek för husdjuren blivit en av Nordens största leverantörer av husdjursprodukter.

Med rötterna i den skånska myllan gör vi allt för att ge våra vänner den bästa vardagen – och skapa en mer glädjefylld tillvaro för både husdjur och husdjursägare. Med prisvärda produkter och marknadens bredaste sortiment är vi det bästa valet för dig och din bästa vän.

Våra produkter

Dogmans noga utvalda produkter erbjuder ett brett sortiment för familjens alla älskade husdjur – hund, katt, smådjur, fågel, fisk och häst/ryttare.

Nordens största tuggleverantör

Vi har ända sedan början av 60-talet produktutvecklat och sålt tuggben. Det har gett oss många års erfarenhet och mycket god tid att hitta de bästa leverantörerna. Vi har ett mångårigt och nära samarbete med några få utvalda tillverkare i Europa, Centralamerika och Asien . Tillsammans, anpassar och utvecklar vi hela tiden vårt sortiment för att vara det bästa valet för bästa vännen. Idag är vi Nordens största leverantör av hundtugg med över 100 unika artiklar i sortimentet. Läs gärna mer om våra tugg på tugguiden.com, en webbsida publicerad av Dogman som ger svar på många av dina frågor om hundtugg.

Våra varumärken

Vi har omsorgsfullt valt att kombinera egna varumärken med starka och väl etablerade leverantörsmärken från hela världen som delar vår vision. En stor del av vår framgång kommer från våra egna varumärken Dogman, Kennel Equip och Jacson under vilka vi utvecklar nära 1000 nya artiklar varje år.

Mer information om Dogman finns på Dogmans hemsida.