Ecoltura Spago vinner GULD för bästa vin på box!

Ecoltura Spago vinner GULD för bästa vin på box!

Ecoltura Spago kammar hem guldutmärkelse för bästa vin på box – och firar samtidigt sin plats som Sveriges fjärde mest säljande BIB i sin kategori.*
Best Wine in Box är en årlig blindprovning som görs i samarbete med franska Toulouse-universitetets vinexperter.

- Vi är mycket glada och stolta över att Ecoltura Spago tar hem pris för bästa vin i box, Johanna Ekbrant, produktchef på Domaine Wines.

Ecoltura Spagos framgångssaga fortsätter genom utnämningen av Best Wine in Box 2024. Vinet görs på en blend av ekologiska druvor, 40% Sangiovese, 40% Merlot och 20% Montepulciano som plockas vid perfekt mognad. Vinet lagras på ek i sex månader, 30% på 225-liters ekfat och 70% i stora ektunnor 10 Hl. Ett mörkt, fylligt och lagom strävt vin med generösa toner av choklad, kaffe och mörka körsbär. Serveras vid 14–16°C och är perfekt att matcha till italienska rätter men även till alla former av kötträtter. Ett alldeles utmärkt bordsvin med andra ord.

Hållbart – från produktion till förpackning
    Ecoltura Spago är ett hållbart val i flera avseenden. Vinet görs på ekologiska druvor för att sedan förpackas i den miljömässigt fördelaktiga boxen. Hållbart både vid produktion, förpackning och transport är det här ett vin vi är mycket glada över att ha tilldelats vinsten.

Namnet spago kommer från italienskan och betyder kort och gott snöre. Det representerar det gamla sättet att buteljera vin på, innan det mer hållbara boxvinet kunde lanseras. På den gamla goda tiden band man ett snöre runt korken på flaskan och drog snöret ner om kanten på flaskhalsen för att hålla kvar korken i flaskan. Vår Ecoltura Appassimento 75 cl säljs med spago, och vi har kallat vår box för Ecoltura Spago eftersom vinet håller lika hög kvalitet som flaskviner.

Ecoltura Spago-boxen finns att köpa i hela landet, pris 207 kr för 3 liter.

Produktnamn: Ecoltura Spago
    Art nr: 50386
    Pris: 207 kr
    Länk till Systembolaget

*kategori som Spago ingår i Rött vin >2 liter BIB 0 – 83 kr/liter (dvs. < 250 kr/3 liter BIB)

Producentansvarig: Johanna Ekbrant, Brand Manager vin, Domaine Wines
    johanna.ekbrant@domaine.se

Domaine Wines bildades 1998 och importerar vin från jordens alla hörn. Genom att leverera bra produkter och ge våra kunder den service som vi själva skulle önskat oss, vill vi alltid överträffa förväntningarna på oss som företag. Domaine Wines Sweden AB är idag ett väletablerat företag, sedan våren 2020 dotterbolag i Galatea-koncernen, i ett tryggt ägarskap under Sveriges största restauranggrossist Martin & Servera, i sin tur ägt av Axel Johnson. Ägarkonstellationen inbjuder till synergier, nya visioner och en fortsatt expansion för vår verksamhet.