Dometic bjuder in husvagnar och husbilar till en Extreme Makeover

Dometic ska genomföra en ”extreme makeover”, en total renovering, av en husvagn och en husbil för att visa vilka enorma möjligheter det finns att uppgradera utrustning, inredning och design. Urvalet sker genom en tävling där vinnarna bjuds på design, utrustning, inredning och arbete. – Det finns tiotusentals husvagnar och husbilar i Sverige som är designade och utrustade på ett sätt som idag är omodernt, men utan att ägarna egentligen vet om det. Med ny belysning, kyl/frys, klimatanläggning, centraldammsugare, mikro, vakuumtoalettsystem, dörrar och fönster från Dometic, och med en modern planlösning, kan dessa vagnar och bilar bli oerhört mycket tuffare och bekvämare, säger Peter Hansen, försäljningsansvarig för fritidsfordonprodukter i Sverige och projektledare för Dometic Extreme Makeover. Dometic bjuder in alla husvagnar och husbilar att delta i tävlingen. Inbjudan sker genom aktiviteter hos husvagns- och husbilsåterförsäljare och genom ett direktutskick till ägare av husvagnar och husbilar tillverkade mellan 1995 och 2001. De sökande ska motivera varför just deras husvagn eller husbil ska renoveras. Bidragen med bästa motivering väljs ut – en husvagn och en husbil – för en Extreme Makeover. För design- och inredningsförslag ansvarar Axis Lundberg och Kajsa Flensburg, industridesignerns med bakgrund på bl a KTH och Royal College of Art i London. Själva ombyggnadsarbetet utförs i samarbete med S-karosser i Dorotea som har mycket god vana av att bygga om och installera exklusiv utrustning i fritidsfordon. – I projektet Caravan Extreme Makeover vill vi skapa kreativa lösningar med nya och spännande färger, material och produkter. Vårt mål är att skapa något ni aldrig sett men alltid velat ha! säger Axis Lundberg och Kajsa Flensburg som kommer att arbeta fram designförslagen i samarbete med Dometic. – För oss innebär projektet att vi lär oss mer om vad våra produkter kan göra för livet i en husvagn eller husbil. Vi vet att väldigt många husvagns- och husbilsägare drömmer om en högre standard i sitt fordon, men att de inte vet att det är möjligt eller hur det praktiskt går till. Många av Dometics produkter ligger i den tekniska utvecklingens framkant och nu illustrerar vi möjligheterna som våra produkter för med sig, säger Rutger Wachtmeister, Marknadsdirektör på Dometic. De lyckliga vinnarna får tillbaka sina omgjorda fordon lagom till sommarsemestern. Slutresultaten presenteras för allmänheten i samband med Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 8-11 september. Anmälan sker senast den 4 april på blankett som finns där husvagnar och husbilar säljs, eller som kan laddas ned på www.dometic.se. Fakta Dometic är ett svensk företag som sedan länge är en ledande global leverantör av bekvämlighetsprodukter för husbilar, husvagnar och större fritidsbåtar. Förutom kylskåp, så handlar det om produkter som spisar, luftkonditioneringsanläggningar, centraldammsugare, diskmaskiner, vattenrening, markiser, fönster, dörrar, belysning med flera produkter. Dometic tillverkar även specialkylskåp och andra produkter för sjukvården och hotellindustrin. Dometic som egen koncern bildades 2001 ur Electrolux Leisure Appliances. Dometic har ungefär 4.400 anställda, tillverkning i tiotal länder, försäljning i ett hundratal länder och omsatte ungefär sju miljarder kronor 2004. Axis Lundberg, 30 år, är industridesigner och utbildad vid University of Wales Institute Cardiff. Han är delägare i designföretaget IOD och projektledare för designnätverket Design Södertörn. Axis Lundberg undervisar även industridesign på KTH. Kajsa Flensburg, 29 år, är utbildad vid Skövde högskola och Royal College of Art, London till industridesigner. Hon har arbetat för olika designkonsultföretag i Stockholm och jobbar nu med produktutveckling vid Stockholms universitet parallellt med sitt egna designföretag. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- För mer information, kontakta: Rutger Wachtmeister, Marknadsdirektör. Mobil: 0703-24 20 46. Peter Hansen, försäljningsansvarig fritidsprodukter Sverige, projektledare. Mobil :0706-27 24 24 Louise Hedberg, informationsansvarig. Mobil: 0707-10 43 21. Dometic är en kundorienterad, världsledande leverantör av innovativa fritidsprodukter för husvagns-, husbils- och båtindustrin. Dometic erbjuder ett komplett utbud av luftkonditionering, kylskåp, markiser, spisar, sanitetssystem, belysning, fönster, dörrar och annan utrustning som gör det mobila fritidslivet mer bekvämt. Dometic tillhandahåller även kylskåp som är specialanpassade för att användas i hotellrum, på kontor och för transport och förvaring av medicinska produkter samt för lagring av vin. Dometics produkter säljs i nästan 100 länder och tillverkas i huvudsak i egna produktionsanläggningar runt om i världen. Nettoomsättningen uppgår till cirka 7.000 MSEK per år. Dometic har cirka 4.400 anställda.

• Industri, tillverkning