Nu ska lampor och lysrör med kvicksilver bort i samtliga EU-länder enligt gällande lagstiftning.

Nyhet -

Nu är det hög tid att se över sitt bestånd med belysningskällor som innehåller kvicksilver (RoHs). Något som samtidigt innebär goda möjligheter att dra ner på kostnader och inte allra minst bidra till en bättre miljö.

Kvicksilver är ett av de allra farligaste miljögifterna och ämnet utgör ett hot både mot miljön och människors hälsa. Ämnet är en lättflyktig metall som kan spridas långa sträckor via luften som kvicksilverånga. Kvicksilver kan inte heller brytas ned utan ansamlas i mark, vatten och levande organismer.

- Det här är ett fantastiskt besked för miljön och människors hälsa, säger Johanna Löfbom, utredare på Kemikalieinspektionen. Genom förbudet kan vi minska mängden kvicksilver som riskerar att spridas i vår miljö samtidigt som vi ökar energieffektiviteten.

Läs mer om regleringen på Energimyndigheten här.

Omställningar för fastighetsägare och Bostadsrättsföreningar som innebär möjligheter. - Vi får en hel del frågor om detta av våra kunder i fastighetsbranschen och olika Bostadsrättsföreningar. Man vill planera för en smidig utfasning av t.ex. lysrör och det handlar om frågor kring alltifrån vad lagen säger och vilket ansvar man som fastighetsägare har, till hur man ska kalkylera och vilka produkter som är lämpliga, berättar Robert Kjellman på Dooman Teknik.

- Det är fullt förståeligt att man bara ser bara ser kostnader och massa arbete framför sig, berättar Stefan Holm på Elkontakten i Ale. Vi brukar lugna våra kunder med att fördelarna med råge överväger de bekymmer man ser framför sig. Dessutom är det ekonomiskt sett utan undantag alltid fördelaktigt och blir redan efter några år en ren vinstaffär.

Att man som fastighetsägare eller medlem i en Bostadsrättsförening därtill bidrar till en bättre miljö är naturligtvis också ett mycket bra argument, en win-win situation mellan plånbok och miljö, avslutar Stefan.

Lysrör är ett exempel på ljuskälla som innehåller kvicksilver och omnämns ibland som en av Sveriges vanligaste ljuskälla och används i offentliga miljöer som skolor, kontor, sjukhus, industrilokaler men förekommer även i privata bostäder.

Har ni frågor eller vill veta mer om detta är ni välkomna att kontakta oss här:

.