Äntligen en lättillgänglig förvaringslösning som fungerar. Sveriges kommuner, LSS grupp- och äldreboenden väljer Doomans smarta garage för cyklar och specialfordon.

Att cyklandet ökar både hos personal och inneboende runt om på landets grupp- och äldreboenden är en mycket positiv utveckling men det sätter samtidigt högre krav på att kunna förvara de olika cyklarna tillgängligt, säkert och skyddat från väder.

Idag kostar en "vanlig" cykel från 10 000kr och uppåt, en el-cykel av lite bättre kvalitet kan kosta mellan 15-30 000kr och olika modeller av specialcyklar t.ex. "Side by side", "Paketcyklar" eller sk. "Rickshaw cyklar" kan kosta  från 30 000kr och uppåt.

Med en stark och positiv trend av ökat cyklandet i hela Sverige följer tyvärr också en tydlig ökning av cykelstölder och skadegörelse. En statistik som Polis, försäkringsbolag och branschorganisationer bara kan bekräfta. Så att det behövs och kommer att behövas tillgänglig och pålitlig cykelförvaring är alla berörda parter överens om.

Gruppboende i Kungsbacka sänkte underhållskostnader med hjälp av Cykelgarage. - Förutom risken för stöld och skadegörelse hade vi återkommande och framförallt onödiga kostnader för underhåll av våra specialcyklar, säger Eva Rasch, enhetschef gruppboendet Kungsbacka kommun. Kostnader som till större delen uppstått när cyklarna förvarades utomhus året om, dessutom var cyklarna ständigt märkta av väder och vind och svåra att hålla fräscha.

Dooman mini- och cykelgarage CB6 Arctic
Modell CB6 Arctic ett isolerat garage anpassat för t.ex. cyklar, side by side och paketcyklar.

Så det var verkligen ett lyft när vi fick hjälp av Dooman Teknik, dom kommer ut på plats och tar fram en förvaringslösning som passar respektive gruppboende och dess förutsättningar. Funktionella garage, enkla att använda och som andas kvalitet, vilket har uppskattats såväl av de inneboende som av personalen, avslutar Eva.

Varje cykeltur börjar och slutar med tillgänglig och säker förvaring. - Det är en del av vår filosofi och förhållningssätt när vi försöker hjälpa våra kunder med deras olika utmaningar kring förvaring av t.ex. cyklar, säger Robert Kjellman på Dooman Teknik.

Stort intresse från LSS grupp- och äldreboende. - Vi märker ett tydligt ökat intresse på just cykelförvaring från LSS enheter, från norr till söder. Det är glädjande att vi inte bara ses som en leverantör av en produkt, det handlar ofta om att inledningsvis förstå vilka utmaningar och förutsättningar respektive gruppboende har. Man kan som exempel behöva hjälp med en kravspecifikation, tillgänglighet och eller bara allmän kunskap om vad det är som gäller vid installation av t.ex. el eller belysning.

Men det är precis detta vi vill uppnå på Dooman, ett seriöst och långsiktigt samarbete där vi är mer av en partner än bara leverantör. Att vi ska leverera förvaringslösningar av absolut toppklass är för oss en självklarhet men att också vara rutinerad och kunnig partner ser vi som mervärde som ingår i alla våra produkter, menar Robert.

Dooman minigarage BB40 www.dooman.se
Dooman minigarage modell BB30/40 för specialfordon som t.ex. Permobil, scooter och rollator.

Försäljning av "specialcyklar" ökar. Det finns ett tydligt ökat intresse även ute på gruppboenden för dessa "specialcyklar" erfar vi från våra "branschkollegor" som levererar cyklar och tillbehör. Exempel på detta är ovan nämnda paketcyklar eller Side by side-cyklar men också olika varianter av Rickshaw-cyklar. Detta ökade intresse har vi sedan tidigare uppmärksammat och styrt vår utveckling mot att kunna erbjuda smarta förvaringslösningar, även för dessa specialcyklar, avslutar Robert.

Gruppboendet på Tellusgatan, Helsingborg fick bidrag av Lions till Side by side-cykel. - Allt gick så snabbt ansökan lämnades in i mitten av maj, i början av juni fick vi beskedet och i augusti fick vi den specialbyggda cykeln, säger Enhetschef Cecilia Lindberg Bossen.

På Tellusgatan har den nya cykeln redan blivit en favorit bland barnen. – Den ger en riktig frihetskänsla, det blir en helt annan upplevelse än när de åker bil eller buss, säger Cecilia. (läs mer här...)