Generös sommarhälsning från Naturvårdsverket öppnar upp för goda möjligheter till investeringsstöd vid installation av elbilsladdare.

En mycket välkommen möjlighet för alla Bostadsrättsföreningar, fastighetsägare och kommuner. Via Naturvårdsverkets satsning "Klimatklivet" söker man investeringsstöd som ger avdrag på upp till 50% av kostnaden för att införskaffa och installera t.ex. laddstationer för bilar.

Naturvårdsverket har hittills haft öppet för ansökningar två gånger under 2022 och efter stor efterfrågan öppnar man nu upp ytterligare en ansökningsperiod. Så ansökningsperiod nr 3 2022 löper från 23 augusti till 8 september och kan sökas av företag, kommuner, regioner och organisationer i hela Sverige.

Entreprenörer med erfarenhet av klimatklivet och fastighetsägare. Företagen Dooman Teknik och Elkontakten i Ale är ett bra exempel på entreprenörer som samarbetar och nästan dagligen är i kontakt med Bostadsrättsföreningar, fastighetsägare och kommuner.

- Doomans rutin och erfarenhet att arbeta mot fastighetsmarknaden och landets kommuner tillsammans med vår kompetens inom installationer av laddstationer, är ett vinnande och uppskattat koncept, säger Stefan Holm, delägare i Elkontakten.

- Vid den här typen av investering finns det naturligtvis ett antal frågor kring såväl regler, installation och produktval till hur man faktiskt går tillväga vid en ansökan hos Naturvårdsverket. Kan vi bistå våra kunder i dessa frågeställningar, så blir det naturligtvis både enklare och tryggare att ta beslut, fortsätter Stefan.

Ökad attraktionskraft och långsiktig hållbarhet. Klimatklivets investeringsstöd är ett utmärkt tillfälle för fastighetsägare och Bostadsrättsföreningar att kombinera en ökad attraktionskraft med t.ex. laddstationer samtidigt som man gör en insats för miljö och långsiktig hållbarhet.

Klimatklivet ansökningsperiod nr 3 2022 Följ länken till Naturvårdsverket för mer info

Har ni frågor eller vill ni veta mer om detta så är ni välkomna att kontakta oss

Stefan Holm, Elkontakten i Ale

Mobil: 076-279 22 12, E-post: stefan@elkontakteniale.se