Livsfarlig brand i Norrköping förorsakad av oskyddad laddning av elsparkcykel.

Livsfarlig brand i Norrköping förorsakad av oskyddad laddning av elsparkcykel.

Med rätt förebyggande åtgärder kan den här typen av katastrofer med största sannolikhet undvikas, menar Robert Kjellman på Dooman Teknik. – Batteriet till en elsparkcykel har blivit överhettat och orsakat en kraftig värmehöjning när det börjat brinna och i nära anslutning till värmekällan har det funnits någon form av gasbehållare, säger chefsåklagare Torsten Angervåg.

Explosionen och branden inträffade tidigt på söndagsmorgonen och ledde till att taket på hyresfastigheten i Norrköping kollapsade, väggarna demolerades och flera av fastighetens lägenheter förstördes totalt.

Polisens teori nu är att branden orsakats av ett elfordon som stått på laddning. Den i dag mest sannolika förklaringen är att det är en elsparkcykel som stått på laddning. Batteriet har sedan blivit överhettat och orsakat en kraftig värmehöjning när det börjat brinna, säger chefsåklagare Torsten Angervåg.

Den här typen händelseförlopp kan med rätt förebyggande åtgärder i merparten av fall förhindras. Ett alternativ på åtgärd är att använda säkra laddskåp som hanterar de flesta batterier till elfordon, förklarar Robert Kjellman från Dooman Teknik. En annan åtgärd är vad vi kallar Bikeprotector, ett anpassat eluttag med jordfelsbrytare och förhöjd stötströmsäkerhet som dessutom reagerar på växelfelströmmar och pulserande likfelströmmar.

Ett tredje alternativ och som blir allt mer vanligt är att installera cykelgarage som är konstruerade för säker laddning och som dessutom är stöldskyddade och fristående från bostadsfastigheten.

På Dooman jobbar vi dagligen med bostadsrättsföreningar och fastighetsägare och vi upplever en ökad oro för just den här typen av händelser. Tillsammans med våra kunder och med utgångsläge från deras oro och utmaningar, tar vi fram rätt förebyggande lösningar för att förhindra denna typ av händelse.

Man kan inte nog poängtera vikten av att kunna erbjuda säker laddning för alla typer av fordon. Vi har t.o.m till vissa av våra kunder installerat laddskåp så att deras personal säkert ska kunna ladda mobiler och elverktyg, produkter som också är en potentiell brandrisk.

Dooman Teknik är sedan 70-talet verksamt inom bostads- och fastighetsutveckling. Vi är ett fullserviceföretag som erbjuder allt från behovsanalys till installation och serviceavtal. Våra produktkategorier är Dörrautomatik, Förvaringslösningar, Laddstationer, Spisvakter, Låssystem, Säkerhetsprodukter, Trösklar och Ramper. Doomans kunder är företag, fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och landets kommuner.

Vi arbetar i nära samarbete med användare och beställare för att ta fram genomtänkta och lättanvända produkter som dessutom är ekonomiskt realistiska. Ett bra exempel är BB40, originalet ibland benämnt "brödburken" som andra leverantörer kopierat. Ett garage som med sin unika konstruktion och höga kvalitet är marknadsledande sedan många år. Idag finns BB40 i flera varianter och Dooman erbjuder nu även säkra och flexibla förvaringslösningar för cyklar och el-cyklar.

Dooman Teknik AB grundades 1971 i Västra Frölunda, Göteborg och har sedan starten arbetat med dörrautomatik, hjälpmedel och bostadsanpassning.

Dagligen levererar vi ut till kunder och användare över hela Sverige samt övriga nordiska länder.