Marknadens mest prisvärda laddbox för elbilar?

Marknadens mest prisvärda laddbox för elbilar?

Det är i alla fall vad man menar på Dooman Teknik. - Ja sett till kvalitet, funktion, livslängd och tillgänglighet, så är det vår uppfattning att Refuel är den mest prisvärda serien laddboxar som finns på den svenska marknaden just nu, säger Robert Kjellman, försäljningsansvarig på Dooman Teknik.

Vi har tillsammans med våra samarbetspartner och kunder insett att det finns ett antal olika önskemål och kravspecifikationer när det kommer till till laddboxar och laddstationer. Det kan handla om allt ifrån estetiska önskemål på färg och speciella tillbehör till skalbarhet av systemen eller att en BRF redan börjat bygga sina laddstationer med ett visst varumärke, och vill utveckla det.

Med anledning av detta så erbjuder Dooman olika system och varumärken för att kunna möte de krav och önskemål som kommer från respektive kund. Och när det kommer till önskemål och prioritet på kostnadseffektiva lösningar är modellserien Refuel ett mycket bra alternativ att erbjuda, berättar Robert.

Vad menar man då med kostnadseffektivitet? - Ja, det handlar inte bara om ett lågt försäljningspris utan långsiktig hållbarhet, vi utgick därför ifrån fyra faktorer när vi paketerade modellserien Refuel, kvalitet, funktion, livslängd och tillgänglighet.

När det kommer till kvalitet är det naturligtvis en stor fördel att vi kan erbjuda våra kunder en produkt vi har full kontroll över och som vi vet tillverkas under noggranna kvalitetsprocesser. Refuel är framtagen av vårt "systerbolag" Norwesco, som tillsammans med Dooman Teknik är en del av Lagercrantz koncernen. De olika modellerna erbjuds med avskalad design i elegant antracit grå färg, är mycket prisvärda och har samma höga kvalitet, hela modellserien igenom.

Med Refuel får man som kund den funktionalitet man behöver och slipper betala för extra finesser och funktioner man inte har med på sin kravlista.

Med hög kvalitet följer också minimalt underhåll och lång livslängd vilket i sin tur bidrar till kostnadseffektivitet.

Slutligen faktorn tillgänglighet, för oss är det oerhört viktigt att leverera det man erbjuder och att göra det på utsatt tid. Med egen produktion och lagerhållning kan vi säkerställa logistiken och hålla det vi avtalat med våra kunder.

Hur många olika modeller har Refuel och vilken prestanda erbjuder modellserien?
- Viktigt att lyfta fram är att Refuel är en komplett laddstation och följer Mode 3 enligt standard IEC/EN 61851-1, betonar Robert.

I dagsläget består serien av 6 olika modeller som sträcker sig från den allra enklaste modellen Basic till den lite mer bestyckade modellen PM som levereras med lastbalansering, effektvakt och inbyggd energimätare. På modellen RFID+EM erbjuds elektroniskt lås som öppnas med kreditkortsliknande nyckel.

Modellen Basic finns i följande alternativ, 1-fas 16A (3,7kW), 1-fas 32A (7,4kW) och 3-fas 32A (22kW). Basic levereras med de viktigaste skydden och har övervakning (mode 3) av laddningen.

Modellen PM finns i följande alternativ, 1-fas 16A (3,7kW), 1-fas 32A (7kW) och 3-fas 3x32A (22kW).

På samtliga modeller kan man välja om man önskar laddbox med uttag alternativt laddbox med fast laddkabel.

Vad kostar då en Refuel laddbox?

- Det beror på vilken modell man väljer och hur affären ser ut, om man köper en eller flera påverkar naturligtvis styckpriset. Men för att nämna ett exempel så ligger riktpriset för alternativet Basic 1-fas 16A (3,7kW) under 4 000 kr.

Så sett till priset i förhållande till den höga kvalitet och stabila funktionalitet Refuel erbjuder, är det inte så svårt att få nöjda kunder, avslutar en övertygad Robert Kjellman från Dooman Teknik.

Dooman Teknik är sedan 70-talet verksamt inom bostads- och fastighetsutveckling. Vi är ett fullserviceföretag som erbjuder allt från behovsanalys till installation och serviceavtal. Våra produktkategorier är Dörrautomatik, Förvaringslösningar, Laddstationer, Spisvakter, Låssystem, Säkerhetsprodukter, Trösklar och Ramper. Doomans kunder är företag, fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och landets kommuner.

Vi arbetar i nära samarbete med användare och beställare för att ta fram genomtänkta och lättanvända produkter som dessutom är ekonomiskt realistiska. Ett bra exempel är BB-30/40, originalet ibland benämnt "brödburken" som andra leverantörer kopierat. Ett garage som med sin unika konstruktion och höga kvalitet är marknadsledande sedan många år. Idag finns BB30 i flera varianter och Dooman erbjuder nu även säkra och flexibla förvaringslösningar för cyklar och el-cyklar.

Dooman Teknik AB grundades 1971 i Västra Frölunda, Göteborg och har sedan starten arbetat med dörrautomatik, hjälpmedel och bostadsanpassning.

Dagligen levererar vi ut till kunder och användare över hela Sverige samt övriga nordiska länder.