Problem med tillgänglig cykelförvaring på vårdcentraler runt om i landet.

Problem med tillgänglig cykelförvaring på vårdcentraler runt om i landet.

Trenden med ett ökat cyklande håller i sig hos såväl personal som hos besökare runt om på landets olika vårdcentraler. En fantastisk utveckling med tanke på hälsa, miljö och samhällsnytta men med detta följer också ett ökat behov på att kunna förvara cyklarna på ett enkelt sätt.

Dels använder allt fler vårdcentraler cyklar för hembesök och dels ökar cyklandet konstant hos personalen till och från arbetsplatsen. Därtill har det även skett en ökning av antalet besökare som cyklar och man vill naturligtvis kunna erbjuda sina besökare och patienter en tillgänglig och säker cykelförvaring.

Idag finns det i bästa fall ett cykelställ där man kan låsa fast cykeln med eget lås men i många fall ställer besökare sina cyklar i entrén och trapphusen. Inne på vårdcentralerna är det inte ovanligt att personalen använder tvättstugor, källarutrymmen eller arkivrum som cykelparkering. Detta sammantaget ställer till ett antal problem såsom t.ex. framkomlighet men också åsikter från brandmyndigheter och försäkringsbolag.

Verksamhetschefen Marlene E. Midtvedt som även cyklar mycket privat.

Capio vårdcentral i Strömstad är en av många vårdcentraler där det är självklart att cykla. Hembesöken som görs inom verksamheten sker alltid med cykel om det är inom staden.

Ett annat exempel är vårdcentralen i Vargön, (se bild nedan) där kan man se Sjuksköterskan Linnea Larsson svischa fram i centrala Vargön på en elcykel, för att göra hembesök hos vårdtagare som har svårt att ta sig in till vårdcentralen.

Sjuksköterskan Linnea Larsson på väg med cykel till ännu ett hembesök.
Sjuksköterskan Linnea Larsson på väg ut till hembesök.

Statistik från polis, försäkringsbolag och branschorganisationer är entydig, med ett ökat cyklande följer tyvärr även en ökning av cykelstölder och skadegörelse.

Som aktör och en del av den här branschen har vi förhållandevis bra koll på vilka behov, modeller och speciallösningar som efterfrågas men också i vilken riktning utvecklingen kring stölder och skadegörelse tenderar att gå, säger Robert Kjellman, försäljnings ansvarig på Dooman Teknik.

Ovan ser man exempel på en modell av cykelgarage, det finns både större och mindre alternativ

Det dyker i stort sett dagligen upp frågor och input angående de utmaningar som råder runt om i landet kring förvaring av olika typer av cyklar men också scootrar, rollatorer och rullstolar, fortsätter Robert. - Och vi har pågående diskussioner med ett antal kommuner och vårdcentraler runt om i landet bl.a. kring hur man ska lösa problemen med att förvara cyklarna på ett enkelt, tillgängligt och säkert sätt.

Vi på Dooman vill naturligtvis bidra med det vi kan dels i form av våra anpassningsbara garage men också med vår erfarenhet och kunskap inom förvaring och bostadsanpassning, avslutar Robert.