Pressmeddelande -

Doowin, Sveriges största oberoende kedja för montage av fönster och dörrar har bytt ägare.

Ägarbyte i ett koncept med expansionsplaner

Doowin är en helhetsleverantör av fönster och dörrar för slutkonsument. Detta unika koncept erbjuder konsumenter en helhetslösning vid fönster-dörrbyten, där Doowin sköter hela processen från första mätning, till rådgivning, montage och slutligen kvalitetskontroll av produkt och installation.

Kedjan startades av Bolist, som drev kedjan i ca. 3 år. Under 2020 köptes Bolist upp av XL-Bygg/Mestergruppen. Fyra av franchisetagarna tog då beslutet att driva kedjan i egen regi och köpte loss konceptet. Köpet gick igenom slutet av 2020 och företaget ägs numera av dessa fyra entreprenörer.

Idag finns kedjan etablerad på 10 orter i Sverige där anläggningarna drivs av franchisetagare. Varje anläggning har egenanställda montörer och moderna showroom för visning av kedjan utbud av fönster- och dörrar.

Nya franchisetagare sökes till konceptet

Kombinationen av att vara märkesoberoende, med kvalitetsprodukter, egna montörer, en enda kontaktperson med lokalförankring har mött en stark efterfrågan från privatpersoner, företag, fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Franchisekedjan planerar därför en omfattande rekrytering av nya franchisetagare med målet att bli en rikstäckande leverantör med 25–30 anläggningar inom en 3 årsperiod.

Vi känner just nu ett stort tryck från våra kunder, där man har saknat den lokala anknytningen, man vill handla lokalt av en handlare som känner till och är aktivt på den orten man bor och lever i.

Detta utgör en spännande möjlighet för lokala byggföretag att öka sin omsättning och ingå i en nationell organisation. Är du intresserad av detta koncept? Ta kontakt med oss för vidare information.

Citat:

”En väldigt rolig och spännande resa som startar.  Jag har varit med sedan start som franchisetagare och jag tror stenhårt både på vårt erbjudande, och på den nya ägarkonstellationen. Jag ser att Doowin har stora möjligheter att bli en stor aktör på marknaden, där vi utmanar befintliga aktörer med prisvärda och kvalitativa helhetslösningar till våra kunder.”

Andreas Nilsson, Ägare/Franchisetagare Karlstad

0709-23 99 86, andreas.nilsson@doowin.se

”Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Bolist kunde hitta denna väg framåt. Vi tror på vår konstellation och är övertygade om att vi kan växa till en av de största aktörerna i Sverige. Att vara märkesoberoende och starkt lokalt förankrade skapar en plattform där kunder får rätt produkt, rätt pris och grym service.

Andreas Klingberg, Ägare/Franchisetagare Uppsala

0708-550703, andreas.klingberg@doowin.se

”Det känns fantastiskt och extremt roligt att med nya gemensamma krafter och en stark tro på detta koncept få fortsätta att växa och vara konkurrenskraftiga på den svenska marknaden”

Hampus Carlsson/ Simon Carlsson, Ägare/Franchisetagare Halmstad