Möt Dormer Pramets nye koncernchef Eduardo Martin

Eduardo Martin blev utnämnd till president för Dormer Pramet-koncernen den 1 februari 2022.

I sin första intervju sedan han utnämndes får vi veta lite mer om Eduardo, hans bakgrund inom Sandvik- organisationen och hur han kan stötta Dormer Pramets ambition att växa.

Bor: Madrid, Spanien

Familj: Jag är lyckligt gift med Beatriz och vi har två barn. Min son Daniel är 27 år och bor i Milano i Italien. Min dotter heter Laura och är 25 och hon bor fortfarande hos oss i Madrid.

Hobbies: Spelar golf, vilket jag försöker göra en gång i veckan, om jag kan, vara med familjen. Jag tycker om att träffa folk, lära känna nya språk och kulturer. Jag gillar att engagera mig i och kommunicera med människor runt om i världen. Jag gillar prylar och att leka med ny teknologi så fort den kommer ut på marknaden.

Språk: spanska, engelska, svenska, italienska och portugisiska.

Tid vid Sandvik: 33 år

Utbildning: Maskiningenjörsexamen och en Executive Master's in Business and Administration (EMBA).

Vad tycker du om din utnämning?

Jag är verkligen väldigt entusiastisk över möjligheten att komma med i Dormer Pramet-teamet och jag ser fram mot det. Det innebär en ny utmaning, vilket jag är redo att ta mig an.

Kan du berätta litet mer om dig själv?

Jag har jobbat inom Sandvik-gruppen sedan 1988 och min längsta position är sex år i min senaste roll som Senior Vice President - Head of Global Sales vid Sandvik Coromant. Jag har bott i fyra olika länder; Sverige, Italien, USA och Spanien. Under den här tiden har jag haft många olika arbetsuppgifter inom bolaget.

Var började din karriär inom Sandvik?

Jag började i produktionen där jag jobbade med slipning av vändskär för fräsning. Jag har konstruerat specialverktyg och jobbat som produktchef för Sandvik Automation. Jag har också varit produktchef för korthålsborrar i Sverige i tre år. Jag har varit VD för Iberica (Spanien och Portugal) och sedan även Italien samt som försäljningsdirektör för den amerikanska marknaden.

Vad vet du om Dormer Pramet?

Jag har tidigare erfarenhet av Dormer Tools, eftersom jag jobbade även med deras produktportfölj på den iberiska marknaden på den tiden och när Pramets vändskärsverktyg lanserades i Amerika, jobbade jag nära deras team på den marknaden.

Jag vet att företaget är ungdomligt, dynamiskt och effektivt och att det är väl spritt över världen.

Det är fortfarande en väldigt ung organisation efter samgåendet 2014, med deras varumärken har en lång historik och en stark marknadsposition. Dormer Pramet växer samtidigt kraftigt genom ett antal lyckosamma uppköp i närtid, så jag är glad att komma med vid det här skedet i deras historia.

Hur kan du hjälpa oss att förverkliga våra ambitioner att växa?

Jag är nyfiken på att bli med i teamet och jobba framåt på vår växtresa med alla. Jag har erfarenhet från många olika områden. Från produktion till produkter, med även kommersiellt har jag kunskap om hur man sköter affärer i många olika länder och att hantera olika kulturer när man arbetar i en global organisation. Jag känner marknaderna som kommer att vara attraktiva för Dormer Pramet att växa i. Som företag är vi väldigt ambitiösa och det tycker jag om. Jag älskar att vinna! Jag ser verkligen fram mot utmaningen och ska hjälpa till på alla sätt jag kan.