Dataskydd - en ledningsfråga

Dataskyddet blir allt viktigare för bolag, organisationer och anställda. Nya sätt att bearbeta data, ökad lagstiftningstakt på området och ökat intresse för integritetsfrågor bland medlemmar, anställda och konsumenter gör att ledningsgrupper och styrelser behöver tillse att hanteringen av personuppgifter är strukturerad på ett tillförlitligt sätt.

Därmed får dataskyddsombudet – spindeln i nätet – en allt mer strategisk roll.

Vad vi gör

Forum för Dataskydd arbetar sedan 2012 för att förtydliga och stärka dataskyddsombudets roll i bolag och organisationer samt för att diskutera, debattera och upplysa om sakfrågor. Forumet vill medverka till att skapa och sprida medvetenhet och ”best practices” på området. Vi arrangerar löpande seminarier och nätverksträffar för dataskyddsombud och andra som kommer i kontakt med dataskyddsfrågor i arbetet. Sedan 2016 arrangerar vi också Nordens största dataskyddskonferens – Nordic Privacy Arena.

Utöver detta lämnar vi synpunkter på lagförslag, kommenterar aktuella frågor i media och föreläser vid lärosäten och svenska och internationella konferenser.

Forumet finns representerat i följande regioner:

Regionansvarig: Helena Silling, Securitas Group

Göteborg
R
egionansvarig: Agnes Andersson Hammarstrand, Delphi

Malmö
Regionansvarig: Vibeke Henriques Johansson, Transcendent Group

Region Mitt
Regionansvarig: Benny Sundholm, GR8IT

Region Sydost
Regionansvarig: Sarah Carlström, Fortnox

Nordic Privacy Arena

Vi är också arrangörer av årets viktigaste möte Nordic Privacy Arena, som 2020 kommer gå av stapeln den 5-6 oktober i Stockholm.