DETTA HÄNDER PÅ DREAMHACK WINTER 2008

Imorgon 08.00 öppnar vi dörrarna för årets DreamHack Winter. Just nu finns ett antal ströplatser kvar och med alla dags och eventbesökare blir vi återigen en av Sveriges största festivaler alla kategorier.

- Vinterns festival ser ut att bi den största någonsin. Vi har fler utställare, mer tävlingar och större ytor och med den fantastiska mix av företag och organisationer på plats finns det verkligen något för alla. Hjärtligt välkomna till DreamHack, säger David Garpenståhl, styrelseordförande DreamHack

Här är ett axplock av allt som händer, allt det senaste hittar man på www.dreamhack.se

FRA FÖRELÄSER
Kanske den mest spännande organisationen som kommer till årets DreamHack är Sveriges signalspaningsorganisation, FRA. På torsdag och fredag föreläser FRA på vår temascen.

FÖRSVARSMAKTEN
Försvarsmakten har till årets upplaga av DreamHack Winter tagit med delar ur kommunikationsnätverket för Nordic Battlegroup som stod i beredskap fram till i somras. På plats finns även ledningssystemsofficerare från Flygvapnet och Armen för att svara på frågor.

Dessutom så sker det en flyguppvisning med JAS 39 Gripen och Helikopter 9 på fredag 13.00

SUPERSNABBT INTERNET FRÅN TELIA
Telia levererar återigen blixtsnabbt internet till DreamHack och Cisco står för den tunga hårdvaran som får det hela att snurra. Telia har även med sig Blizzard som visar upp det nyligen släppta World Of Warcraft Wrath Of The Lich King och en kommande stortitel.

WGT LOCKAR VÄRLDSELITEN INOM E-SPORT
På DreamHack arrangeras varje år mängder av e-sporttävlingar. En av de mest prestigefyllda är WGT-turneringen i Counter-Strike 1.6 som denna gång lockar den absoluta världseliten. Sju av de tio bästa lagen är på plats för att tävla om prispotten värde över 450 000 SEK

ÖVERKLOCKINGSKAMPEN "BATTLE OF THE NORTH"
Intel och ASUS kommer i samarbete med TeliaSonera och Hardware.info att arrangera den första landskampen i live-överklockning under DreamHack Winter 2008 och Het Multimedia Event. Landskampen utkämpas av tre olika landslag på olika platser och kommer att sändas live över internet.

POLITISK DEBATT
DreamHack är mer än bara datorspel och tävlingar. Under festivalen finns det mängder av föreläsningar på flera olika scener. Representanter från de flesta riksdagspartiers ungdomssektioner är på plats för att debattera: Unga och den digitala kulturen - kulturformer som utmanar!

LIVE ON STAGE
Stora scenen i hall D där över 5000 deltagare sitter är hjärtat på DreamHack. Nu i vinter har vi liveuppträdanden från bland andra Union Square och Sara Lumholdt

FÖR KOMMENTARER:
David Garpenståhl, styrelseordförande DreamHack
dg@dreamhack.se
+46-768-696 378

Pressmaterial med bilder finns på www.dreamhack.se/press samt www.newsdesk.se/pressroom/dreamhack

OM DREAMHACK
DreamHack är världens största datorfestival. DreamHack blev för tredje gången under Winter 2007 världens största dator festival, med 10 544 datorer enligt Guinness World Record samt 12 782 besökare. Besökarna tar med sig sina egna datorer och kopplas upp mot ett lokalt nätverk (LAN) och mot Internet. DreamHack är öppet dygnet runt, är drogfritt och för alla åldrar. Evenemanget pågår i fyra dagar och arrangeras två gånger per år - DreamHack Summer och DreamHack Winter.
DreamHack startades som en liten datorträff 1995 och innehar numera det officiella världsrekordet för världens största LAN-party i Guinness Rekordbok. För mer information på gå in på www.dreamhack.se.

• Vetenskap, teknik

• dreamhack