TRADITIONEN FORTSÄTTER, DREAMHACK ÅTERVÄNDER TILL SKELLEFTEÅ

29 november 2008

Traditionen fortsätter, DreamHack återvänder till skellefteå

Vi har idag, under brinnande DreamHack Winter 2008, den stora glädjen att meddela att DreamHack kommer tillbaka till Norrland och Skellefteå till sportlovet. Våra besök under 2008 gav oss, våra besökare och partners mersmak och vi är överväldigade av all entusiasm från alla inblandade. Nu laddar vi för fullt inför sportlovet och kan redan nu lova en festival fylld av allt det bästa från DreamHackvärlden.

6-8 mars 2009 är det dags igen för världens största datorfestival att landa i Skellefteå. Då genomförs tredje upplagan av DreamHack Skellefteå. Inspirerade av succén med festivalerna under 2008 laddar vi om för att återigen erbjuda allt det roliga från DreamHack. På DreamHack Skellefteå kopplar man ihop datorer i ett lokalt nät, spelar datorspel, surfar, tävlar med och mot varandra, allt under en fullspäckad festival som pågår dygnet runt under en hel helg.

- Som samarbetspartner har vi varit oerhört nöjda med DreamHack I och II. Nu kan vi fokusera mer på nyheter och utöka upplevelserna under DreamHack säger Kersti Bergkvist, informatör vid Luleå tekniska universitet i Skellefteå.

- DreamHack i Skellefteå är nu en tradition och vi ser fram emot att få återvända och träffa alla festivalbesökare igen. Att få avslöja det hela på scenen framför 5000 personer på DreamHack Winter kändes extra roligt. Vi syns i Skellefteå, säger David Garpenståhl, styrelseordförande DreamHack

FÖR KOMMENTARER:
David Garpenståhl, styrelseordförande DreamHack

dg@dreamhack.se

+46-768-696378

Kersti Bergkvist, LTU Skellefteå

931 87 Skellefteå

Kersti.bergkvist@ltu.se

Pressmaterial med bilder finns på www.dreamhack.se/press samt www.newsdesk.se/pressroom/dreamhack

OM DREAMHACK
DreamHack är världens största datorfestival. DreamHack blev för tredje gången under Winter 2007 världens största dator festival, med 10 544 datorer enligt Guinness World Record samt 12 782 besökare. Besökarna tar med sig sina egna datorer och kopplas upp mot ett lokalt nätverk (LAN) och mot Internet. DreamHack är öppet dygnet runt, är drogfritt och för alla åldrar. Evenemanget pågår i fyra dagar och arrangeras två gånger per år - DreamHack Summer och DreamHack Winter.

DreamHack startades som en liten datorträff 1995 och innehar numera det officiella världsrekordet för världens största LAN-party i Guinness Rekordbok. För mer information på gå in på www.dreamhack.se.

OM LTU SKELLEFTEÅ
Luleå tekniska universitet i Skellefteå

LTU Skellefteå bedriver forskning och utbildning inom Datorspelsutveckling, Datorgrafik, Datateknik mobila system, Datornätverk, Datateknik/elektroteknik on-line, Träteknik och TV- och filmscenografi/Attributmakeri.

Ett DreamHack i Skellefteå innebär möjligheter för LTU att integrera DreamHack både i forskning och utbildning.

Läs mer på www.ltu.se/ske

• counter-strike