Prisregn över svensk startup i världens största dryckestävling

Det nystartade företaget Caliente tar förstapris i kategorin ”Best Premium Adult Drink” i ”The World Beverage Innovation Awards” – världens största innovationstävling för dryckesindustrin.

Framgången kommer bara någon vecka efter att de utsågs till Best New Organic Drink vid Nordens största eko-mässa. Två stora internationella utmärkelser på två veckor, med andra ord, för en produkt som väl sammanfattas av den senare juryns motivering: ”Spicy and sweet is so hot right now, the concept and brand turn the product into a real multi moment experience.... A most innovative product!” ”Vi är fullständigt överväldigade av det positiva gensvar marknaden såväl som industrin gett oss. Speciellt med tanke på att Caliente är så olik alla andra drycker. Att faktiskt vinna över multinationella dryckesjättar med skyhöga innovations- och marknadsbudgetar är nästan ofattbart bra”, säger Thomas Adner, grundare av Caliente.

Världens bästa premiumdryck för vuxna

Prisutdelningen skedde onsdagen den 11 november på dryckesmässan BrauBeviale i Nuremberg, Tyskland. Trots att tävlingen är relativt okänd för allmänheten, är den med över 360 varumärken från över 40 länder den överlägset största (och mest prestigefyllda) globalt, och mässan är platsen för att synas såväl som att uppleva var dryckesbranschen är på väg. Som om inte en guldmedalj var nog blev Caliente dessutom finalist i ytterligare två kategorier – ”Best Juice Drink” och “Best New Brand”. “För oss känns det som ungefär som om en smal svensk film hade blivit Oscarsnominerad i tre kategorier och knipit statyetten för bästa film”, säger Thomas.

Ett kul alkoholfritt alternativ som ger en kick

Trots att det globalt sett varit en stadigt ökad efterfrågan på alkoholfria premiumdrycker, har alla alternativ hittills antingen varit dåliga för hälsan eller trista. Thomas och hans team såg utrymmet i marknaden för en dryck som inte kompromissar gällande vare sig smak eller hälsa: ”Chili är också känt för att frigöra endorfiner, som i sin tur skapar ett helt naturligt rus. Caliente är perfekt för de tillfällen då man vill ha en naturlig och alkoholfri kick eller som en uppiggare på eftermiddagen.” Den ekologiska drycken lanserades i mars i år och säljs redan i över 250 caféer, restauranger och välsorterade livsmedelsbutiker i Sverige. Den positiva feedbacken i kombination med en rad utmärkelser, gör att företaget just nu upplever ett mycket stort intresse från grossister och distributörer världen över – det är bara en tidsfråga före Calinte kommer att gå på export.

Pressträff och kontakt:

Vill du veta mer? Hör av dig till Thomas Adner, VD och grundare: thomas@drink-caliente.com / 0705 10 90 21.

• Gastronomy

• award
  • celebration
  • pris
  • chili
  • dryck
  • granatäpple
  • malmö
  • naturlig
  • tranbär
  • nyhet
  • alkoholfri
  • trend
  • functional
  • ekologisk
  • minc

Caliente is an organic non-alcoholic juice drink infused with chili, know for its strong release of endorphins when consumed. We only use natural ingredients. Artificial additives, preservatives or E numbers are all a big no-no. It comes in two flavors; Cranberry, Pomegranate & Chili and Lime, Ginger & Chili.

Caliente Beverages is a startup based in Malmö, Sweden. It was founded in 2014 and the product was launched in March 2015. Currently it is available in over 250 cafès, restaurants and shops in Sweden.

November 1st, 2015 Caliente won the “Best New Organic Drink/Beverage Award” at the Nordic Organic Food Fair, the largest exhibition in Scandinavia for organic products.

Erika Ollén

Press contact Head of Marketing PR & Marknadsföring +46 (0)763 17 26 28