Pressmeddelande -

BMW och SIXTs bildelningstjänst DriveNow lanserar ny app – Sveriges snabbaste biluthyrning

DriveNow lanserar en ny app – och introducerar Sveriges snabbaste biluthyrning. Samtidigt blir det enklare för företagskunder – du väljer redan i appen om du kör privat eller om det är en tjänsteresa.

Nytt i appen:

• Blixtsnabb bilhyra med nya touchfunktioner – det tar några sekunder tills du sitter bakom ratten.
  • Din resa - skriv in adressen dit du ska så finns den förinställd i bilens navigation när du startat hyran.
  • Bilen kan låsas upp bara på några sekunder inom en radie på 150 meter. Samma funktioner som finns på displayen i bilen finns nu i appen.
  • Enklare för företagskunder - välj om du kör privat eller om det är en tjänsteresa.

- Vi har utvecklat den nya appen i nära samarbete med våra användare. Nästan alla våra kunder använder i första hand appen när de bildelar. Därför har nu alla viktiga funktioner för uthyrningsprocessen integrerats i den. I takt med att våra användare efterfrågar nya funktioner kommer vi också att fortsätta uppdatera appen och flera nya förändringar är planerade, däribland tydligare överblick över tidigare bilfärder samt bonusminuter, säger Fredrik Ellsäter.

BMW och MINI-modeller kan reserveras direkt med ett tryck i appen. Bilen kan låsas upp bara på några sekunder inom en radie på 150 meter. Det räcker med att föraren knappar in sin fyrsiffriga PIN-kod, sen är bilen redo att köras och hyran påbörjas.

Nya DriveNow-appen för iOS 9 och iOS 10 finns gratis i App Store och för Android 4.2 i Google Play. Se den nya hemsidan och ytterligare information på drive-now.com.

Såhär fungerar det:

• Registrering - Du registrerar dig som kund hos DriveNow. Efter det kan du köra allt ifrån elbil, en liten MINI till en stor BMW ActiveTourer. 300 nya BMW och MINI finns i Stockholm.
  • Hitta närmaste bil med DriveNows app. Hoppa in i bilen, betala bara per minut du använder den och när du är klar lämnar du den vart du vill inom DriveNows verksamhetsområde. Du parkerar gratis på laglig gatuparkering inom verksamhetsområdet* och bränslet ingår.
  • Köra till flyget? Du kan alltid reservera en bil utan kostnad i 15 minuter innan du vill använda den. Natten till varje vardag mellan 21.00-06.00 är det gratis att reservera eller pausa en pågående hyra, inom eller utanför verksamhetsområdet.
  • Verksamhetsområdet. Området där du kan hitta bilarna och avsluta din hyra kallar DriveNow för verksamhetsområdet. Utanför verksamhetsområdet kan du pausa din hyra. I Stockholm har DriveNow ett ungefär 50km² stort område som stäcker sig från IKEA i Kungens kurva vidare till Centralen, Kista och Arlanda. Du kan antingen se området direkt i appen, klicka på kartvy och aktivera ”verksamhetsområdet”, på hemsidan eller i bilen.
  • Flygplatserna - Du kan både hämta och lämna DriveNows bilar på Arlanda och Bromma flygplats på någon av de anvisade parkeringsplatserna.
  • Internationell tillgänglighet - Du kan dessutom fortsätta köra bil i ytterligare tio europeiska städer: Berlin, Bryssel, Düsseldorf, Hamburg, Köln, Köpenhamn, London, Milano, München och Wien.

* Gäller inte på Q-park platser.

• drivenow
  • stockholm
  • fredrik ellsäter

Om DriveNow
DriveNow är en ny typ av bildelningstjänst där bilarna hyrs och lämnas tillbaka på valfri plats. Idag finns tjänsten, som ägs av BMW Group och Sixt, i tio europeiska städer utöver Stockholm: Berlin, Bryssel, Düsseldorf, Hamburg, Köln, Köpenhamn, London, Milano, München och Wien. DriveNows bilflotta består av 5 000 premiumbilar från BMW och MINI, varav närmare 20 procent är elbilsmodellen BMW i3. I Stockholm har DriveNow 300 bildelningsbilar. Enligt flera studier ersätter varje DriveNow-bil minst tre privatägda bilar, viket bidrar till att förbättra trafiksituationen och trängseln i staden.

Tjänsten är mycket enkel och smidig att använda. Initialt behöver kunden registrera sig, sedan kan bilarna reserveras via DriveNow-appen, på telefon, eller på DriveNows hemsida. Kunden öppnar upp bilen direkt med appen, kör dit den ska och lämnar sedan tillbaka den på den plats som passar bäst. Parkeringen och bensinen ingår alltid i minutpriset oavsett stad och medlemskapet gäller i alla städer där DriveNow finns.