Stockholmare förutspår minskat bilägande i framtiden

Stockholmarna tror att bilägandet i huvudstaden kommer att minska, det visar en undersökning från DriveNow. Fyra av tio stockholmare har inte tillräckligt behov av bilen. Kombinerade mobilitetslösningar med buss, tunnelbana, cykel och bildelning spås vara den största anledningen till minskat bilanvändande, i kombination att stockholmarna tror det kommer komma nya lagar och regler för framtidens bilanvändande.

41 procent av alla stockholmare spår att antalet bilägare kommer att minska och anledningarna är främst:

• 1.61 procent anger förbättrad kollektivtrafik
  • 2.57 procent anger bildelningsalternativ
  • 3.44 procent anger höga bränslekostnader
  • 4.43 procent tror det kommer komma nya lagar och regler som motverkar bilägande
  • 5.38 procent tror det kommer nya färdmedel

40 procent av stockholmarna har inte tillräckligt behov av sin bil och 20 procent har dessutom dåligt samvete över att de inte använder bilen tillräckligt ofta.

– Det är intressant att så många av stockholmarna spår att bilägandet kommer att minska. Fokus för Stockholms stads framtida utveckling bör vara hur mobiliteten ska underlättas, oavsett trafikslag. Jag är övertygad om att Stockholms framtida infrastruktur kommer att vara en kombination av rörlighet med bland annat bussar, bildelning, cyklar och tunnelbana för att passa stockholmarna. Just kombinationen av hållbara alternativ gör oss till en viktig sista pusselbit som får människor att ta steget bort från bilägande, säger Fredrik Ellsäter, VD på DriveNow.

Överlag nyttjar svenskar sina bilar allt mindre - snittbilen körs bara 23 mil i veckan enligt statistik från SCB. Bilägande stockholmare anger att de största nackdelarna med att äga bil är svårigheten att hitta parkering (47%) och underhåll, där 52 procent av att det är dyrt med service, 46 procent anser det vara dyrt att tanka och 49 procent att det är dyrt med försäkring. Samtidigt anger 40 procent nackdelen med att det inte är miljövänligt, enligt DriveNows undersökning.

• fredrik ellsäter
  • drivenow
  • elibl

Om DriveNow

DriveNow är en ny typ av bildelningstjänst där bilarna hyrs och lämnas tillbaka på valfri plats. Idag finns tjänsten, som ägs av BMW Group och Sixt, i tio europeiska städer utöver Stockholm: Berlin, Bryssel, Düsseldorf, Hamburg, Helsingfors, Köln, Köpenhamn, London, Milano, München och Wien. DriveNows bilflotta består av 5 700 premiumbilar från BMW och MINI, och elbilsmodellen BMW i3 finns i samtliga städer. Mer än 900 000 registrerade kunder använder DriveNows friflytande bilpool. I Stockholm har DriveNow 310 bildelningsbilar. Enligt flera studier ersätter varje DriveNow-bil minst tre privatägda bilar, viket bidrar till att förbättra trafiksituationen och trängseln i staden.

Tjänsten är mycket enkel och smidig att använda. Initialt behöver kunden registrera sig, sedan kan bilarna reserveras via DriveNow-appen, på telefon, eller på DriveNows hemsida. Kunden öppnar upp bilen direkt med appen, kör dit den ska och lämnar sedan tillbaka den på den plats som passar bäst. Allt ingår i minutpriset - parkering, försäkring och bensin - oavsett stad, och medlemskapet gäller i alla städer där DriveNow finns.