Barnens skulpturpark består nu av sex olika konstverk.

Unik skulpturpark invigd

Projektet Barnens Skulpturpark, som pågått under åren 2018-2020, är nu slutfört. Sex konstverk är på plats och skulpturparken är klar. Tre verk i Rosengårdsparken och tre i Vänskapsparken, Malmö. En helt unik satsning, där barnen bl a delar upphovsrätten, med de medverkande professionella konstnärerna. Avtäckning/invigning av de tre sista verken och med det hela parken, skedde den 12 december.

P.g.a Covid-19 var vi tvungna att genomföra invigningen på ett småskaligt samt internt och därmed säkert sätt, helt i enlighet med rådande restriktioner. Avtäckningen av de tre sista verken och invigningen av Barnens Skulpturpark, skedde den 12 december 2020. Allt finns dock filmat, med avtäckning av de sista verken, några ord från konstnärerna, samt invigningstal från våra finansiärer och samarbetsparter.

De sista tre verken som invigdes den 12 december och namnen på resp. konstnärer är följande (professionell konstnär i fetstil):

Guldslotte
t:
Lana Mofeed, Yousef Mofeed, Rajma Khostai, Wais Khostai, Magnus Wallin

Vi svampar:
Maryam ALledani, Yahia Hassan, Stephanie Osakpanmwan, Denisa Ursu, Samaneh Reyhani

Gömstället:
Mohamed Atta, Karim Atta, Mohammad Kheirredine, Sanna Urguni, Salma Urguni, Jakob Simonson

Metodrapport
Inom projektet har vi också tagit fram en metodrapport, avsedd för spridning. Metodrapporten, "Barnens Skulpturpark -sex konstverk skapade av barn"  bifogas också i detta pressmeddelande.

Bakgrund - projektsummering

- Projektets övergripande konstruktion, syfte och mål

I denna unika Malmösatsning har barn och unga tillsammans med professionella konstnärer och en dramapedagog skapat Barnens skulpturpark i området Herrgården i stadsdelen Rosengård i Malmö. Projektet har genomsyrats av barnperspektivet utan att göra avkall på konstnärligt högt ställda mål. Syftet harvarit att barn och unga som bor i området, utifrån sina erfarenheter och berättelser, fått uttrycka sig konstnärligt i det offentliga rummet genom att skapa permanenta konstverk i sin egen uppväxtmiljö. Barnen har deltagit i alla delar av projektet från framtagandet av skisser och modeller, färdigställande av verken, till invigning. Totalt har under en 3-årsperiod (2018–2020) sex nya verk uppförts. Projektet har varit  uppdelat i två etapper som var och en omfattat en 18-månaders process som vardera har genererat tre skulpturer. Varje etapp har indelats i tre faser: (1) konstnärlig idé och process, (2) produktion, samt slutligen (3) avslutning och final. I den sista fasen ingår bland annat att barnen är med och planerar samt förbereder en högtidlig invigning av verken. Professionella konstnärer har arbetat med 5-10 barn/verk och bildat en konstnärsgrupp. Varje grupps arbete har resulterat i ett kollektivt verk där upphovsrätten delas mellan medskapande barn och professionell konstnär. De unga har här fått en unik inblick i och lärt sig det mesta om hur offentlig konst blir till samt blivit stolta skapare av nya kollektiva verk.

Rosengårdsparken Google Maps
* Tankekraften (etapp 1)  * Fågelkärleken (etapp 1)  * Vi Svampar (etapp 2)

Vänskapsparken Goggle Maps
* Guldslottet (etapp 2)  * Gömstället (etapp 2)  * Hemligheten (etapp 1)