Kavalkad från 1900-talets mode på catwalken

Förväntningarna var höga bland de drygt 70 personerna i publiken som samlats i för att titta på en modevisning skapad av eleverna på Drottning Blankas Gymnasieskola i Lund. Det var en spännande resa i nostalgi, där elever från årskurs 2 på skolans hantverksprogram Hår- och makeupstylist visade upp 25 modeller från olika årtal under 1900-talet. Det var styling från topp till tå - allt från kläder och frisyrer till make-up.

Modevisningen är ett temaarbete mellan kurserna Hantverk och Tradition och utveckling. Under våren har lärarna Nikolett Cilvrin och Jessica Nilsson Honoré arbetat igenom årtionde för årtionde, dels genom föreläsningar, men eleverna har även gjort egen research. Den sista månaden jobbade eleverna intensivt med att välja årtal och stil och att hitta en modell och outfit samt att skriva tal och att förbereda visningen.

Kläder och accessoarer var en mix av plagg från shoppingräder i vintagebutiker, från skolans gömmor och från eleverna själva. Visningen spände från 1900-talets början till 1990 och publiken fick njuta av en färgsprakande kavalkad på catwalken. Modets skiftningar blev tydliga när modellerna kom in på scen till tidstypisk musik som förstärktes av att stylisterna samtidigt berättade vad publiken såg.

Först ut på catwalken var en modell klädd i fotsid klänning, hatt och parasoll från1900 och avslutades med 90-talets grungemode med rutiga flanellskjortor, grova kängor och trasiga jeans. Där emellan visades bland annat 1920-talets Charleston-mode med fransar, fjädrar och långt cigarettmunstycke. Coco Chaneldräkt och krigsmode á la 40-tal. Marilyn Monroe-inspirerad vit, vid klänning med markerad midja, röda läppar och musch. 1950-talets feminina linjer med smal midja á la Audrey Hepburn och mode inspirerat av ungdomskulter som greasers och rockers. 60-talets ungdomsmode med kortkorta kjolar och A-linjeformade klänningar med Twiggy i spetsen. Flower power-modet med utsvängda byxor och slimmade skjortor från 70-talet och 80-talets träningsmode i neon- och pastellfärger. Visningen avslutades med att stylister och modeller visade upp sig tillsammans sida vid sida och tog emot publikens applåder.

-Eleverna har jobbat målinriktat och entusiastiskt med projektet och jag är stolt över deras prestationer. Att döma av publikens respons var de mer än nöjda, säger Nikolett Cilvrin, lärare i hantverk på Drottning Blankas Gymnasieskola i Lund.

- Det är värdefullt att få göra saker ”på riktigt” i skarpt läge. Det är en bra erfarenhet inför framtiden samtidigt som det är roligt för våra elever att få visa upp vad det lärt sig. Jag är glad att visningen lockade så många. Det var inte många stolar tomma i lokalen, avslutar Jessica Nilsson Honoré, lärare i hantverk på Drottning Blankas Gymnasieskola i Lund.

För mer information kontakta Nikloett Cilvrin på nikolett.cilvrin@dbgy.se, eller Jessica Nilsson Honoré på jessica.nilsson @dbgy.se eller på 046-14 18 20. Båda två arbetar som lärare i hantverk på Drottning Blankas Gymnasieskola i Lund,

• drottning blankas gymnasieskola
  • drottning blankas gymnasieskola lund
  • stylistprogrammet
  • modevisning
  • hår- och makeupstylist
  • academedia
  • friskola
  • 1900-talets mode
  • stylist lund
  • stylistprogrammet lund

Drottning Blankas Gymnasieskola är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildningsföretag, som  har omkring 60 000 förskolebarn och elever samt cirka 30 000 vuxenstuderande i sina verksamheter. AcadeMedia har cirka 400 enheter och 10 700 medarbetare.

Inom AcadeMedia har alla skolor en elevgaranti vilket innebär att du som elev är garanterad att få slutföra dina studier hos oss. Läs mer om elevgarantin på AcadeMedias hemsida.