Gå direkt till innehåll
Porträtt Dryfts Grundare - Vi vill förändra hela samhällets syn på hantverksbranschen

Blogginlägg -

Dryfts grundartrio vill förändra hela samhällets syn på hantverksbranschen. Vi tror på att om vi blandar kompetenser och erfarenheter från andra områden och branscher så skapas förutsättningar för nya möjligheter.

• Magnus Petersson

Magnus är före detta strategikonsult från Boston Consulting Group som sadlade om till entreprenör när han var med och grundade Dryft 2020. Han brinner för att driva förändring och innovation genom människor och har VD-rollen på Dryft.

Magnus Petersson har en bakgrund som Principal på Boston Consulting Group där han arbetat främst med bolag inom konsumentprodukter och konsumenttjänster i Norden, Storbritannien och Australien. Magnus har en civilingejörsexamen i Industriell Ekonomi från Linköpings universitet och är dessutom en passionerad hemmafixare.

“Drivkraften för mig att vara med och starta Dryft kom främst från mina erfarenheter som konsult. Efter några år på BCG hade jag fått insyn i så många stora bolag och sett några bra exempel på lönsamma, nyskapande bolag med en bra kultur, bra ledarskap och en målmedvetenhet som genomsyrar hela organisationen. Men jag hade sett minst lika många sämre exempel på bolag som känns statiska med en avsaknad av driv och vision i organisationen.
      Så efter 4-5 år på BCG så tog jag tjänstledigt ett halvår, körde motorcykel från Australien till Sverige för att få lite egentid och utrymme att bearbeta alla de intryck jag fått från de olika bolagen jag varit på. Då landade jag i att jag vill ta alla dessa lärdomar från de bra och dåliga exempel jag sett och så vill jag vara med och bygga ett fantastiskt bra bolag från grunden. Ett par år senare träffade jag Daniel och Johannes som hade en vision i hantverksbranschen och alla pusselbitar föll på plats.”

Rätt positionering i gränslandet mellan tech, medarbetar- och samhällsansvar samt företagskultur är nyckeln för att bygga hållbar, lönsam tillväxt

“Jag lockades framför allt av möjligheten att bygga ett innovativt och differentierat bolag i en så personalintensiv sektor där företagskulturen är en av de allra viktigaste komponenterna för framgång. Att inte bara bygga en tech-plattform eller skala upp ett bolag på ett traditionellt sätt utan att kombinera innovation, teknik och kulturbygge var det som lockade mig med Dryft. Dessutom så såg jag en enorm affärsmässig potential i hantverkssektorn som ju är en av de största marknaderna vi har där det dessutom finns väldigt mycket ineffektivitet som vi kan bygga bort med innovation i både tech och affärsmodellen som sådan.

• Daniel Lindgren

Daniel Lindgren är målare som tröttnade på att branschen aldrig insåg värdet av människorna i den. 2020 grundade han, tillsammans med Johannes Ivarsson och Magnus Petersson, Dryft där han idag är ansvarig för kultur, kommunikation och samhällsfrågor.

Daniel Lindgren är målare i grunden som började sin karriär på sin morbrors måleriföretag efter att ha hoppat av gymnasiet 2002. Kort därefter fick han anställning på ett av dom större måleriföretagen i Stockholm där projekten var större nyproduktioner av bostäder.

“Jag har tillbringat 16 år i en byggbod och upplevt byggbranschens alla sidor. Det är en destruktiv miljö på många sätt, men den har också en fin gemenskap på ett sätt bland det mörka. Det är en bransch med traditioner och historia. Tyvärr är det just dom traditionerna och den historien som håller oss tillbaka. Byggbranschen står stilla i sin utveckling, och det beror absolut inte på människorna i den utan strukturerna och framförallt kulturen som vi befinner oss i.”

Kulturen, den enskilt största utmaningen

“Det är en extremt segregerad kultur, och när jag efter 13 år som målare klev på en roll som projektledare, så var min ambition att börja jobba med just kulturen. Börja ge tillbaka den kärleken till hantverkarna som gör jobbet varje dag. Jag såg en sån extremt stor potential i att börja få människor att gå till jobbet, känna delaktighet, engagemang och uppskattning.”

Hur ska man förändra om folk inte vill eller har incitament att förändras? Varför ska jag ta upp min privata telefon på jobbet och använda mig av den där digitala besiktnings-appen, när jag aldrig ser värdet av det, ingen bryr sig om att förklara för mig varför det är viktigt, och när den enda feedbacken jag någonsin fått är när saker går dåligt och jag har en chef med en inställning att jag ska vara tacksam att jag har ett jobb överhuvudtaget?

Det var, och är, för mig en gåta att man inte inser detta i bygg, att om vi ska skapa förändring som måste vi lyssna på folket som gör jobbet, knegarna. Vad behöver dom, och hur tillgodoser vi det?

Människorna i bolaget är det viktigaste på Dryft

Våran styrka och värde sitter inte i en digital lösning, eller ett system. vi har människor som varje dag möter andra människor. Därför är tech för oss alltid en möjliggörare för människan som skapar värdet och aldrig tvärtom.

• Johannes Ivarsson

Med en annorlunda bakgrund för hantverksbranschen och en stor passion för tech och data tillför Johannes nya perspektiv till branschen. På Dryft ansvarar han för att skapa hantverksbranschens första konsumentvarumärke, datadriven kundorienterad sälj och tech-utvecklingen för att göra ännu bättre kundupplevelser.

Johannes är uppvuxen i Umeå där ungdomsåren till stor del bestod av elitsatsning i badminton med spel i Elitserien. I Umeå utbildade sig Johannes till Civilingenjör inom Teknisk fysik och efter ekonomistudier i Hong kong fortsatte karriären som trader av komplexa räntederivat på Nordea Markets handlargolv.

“Efter att ha varit konsument i hantverksbranschen genom åren så kände jag, till min egna förvåning, att förväntningarna jag hade på vad en bra kundupplevelse från hantverksbranschen, var lägre än vad jag normalt förväntade mig från andra branscher. Så borde det inte vara och det är dags för en förändring!”

Tech kan göra bra hantverkare till superhjältar och ge kunder smidiga kundupplevelser

Johannes drivs av att skapa en förändring genom att kombinera branschens styrkor med nya kompetenser och synsätt som traditionellt inte funnits i branschen - där han inom Dryft fokuserar på tech, marknadsföring, varumärke och kundupplevelse.

“Det finns väldigt många bra människor i hantverksbranschen men som inte får tillräckligt bra förutsättningar pga brister i kultur, arbetssätt och tech-stöd. Där gör vi skillnad genom tydlighet, transparens och kommunikation som ger en grund till ett bra samarbete, väl utfört arbete och en bra helhetsupplevelse för både kunden och medarbetarna. Helt enkelt göra bra människor till superhjältar med stöd av processer och tech.”

Redan under de korta tid Dryft funnits har mycket spännande hunnits göras inom dessa områden - men det är bara starten!