Blogginlägg -

Uno Telefonis VD, Jonas berättar varför fler och fler företag väljer deras växeltjänst.

Hej Jonas, VD på Uno Telefoni!
Uno har positionerat sig som en av de bästa tjänsteleverantörerna inom växeltjänster och kommunikation. Detta har även uppmärksammats av Telekom idag, branschens egen tidning. Jag är lite nyfiken på vad som är Unos framgångskoncept? Jonas förklarar här varför och hur.

När hade du din senaste kundkontakt och vad handlade det ärende om?
Jag försöker träffa kunder varje vecka och jag pratar dagligen med användare. Idag satt i jag ett samtal med en receptionist hos en befintlig kund. Receptionisten hade frågor om tjänstens köhanteringen och ett par önskemål om att göra den enklare och mer optimerat för dem och deras kunder.

Hur viktigt är det för dig att ha en direktkontakt med användarna?
Uno hade inte varit där vi är idag, om inte alla på Uno hade haft direkt kontakt med de som använder tjänsterna. Det gäller såväl grundare, VD som säljare och tekniker. Det är våra kunder som får oss att utvecklas och därför måste alla ha en daglig kontakt med kunderna. Helt ärligt, Unos mest omtyckta funktioner, tjänster eller tilläggsprodukter är ett direkt resultat av den dagliga kontakten med våra användare.

Kan du ge ett exempel på en sådan funktion?
Svarsservice kom till på direkt förfrågan från våra användare. Ett annat exempel är vår dygnet-runt-support, en tjänst som flera av våra kunder efterfrågat och haft önskemål att hitta en lösning på. Efter lite funderande lyckades vi lösa den dyra bemanningsfrågan för dygnet-runt-support på ett bra sätt vilket gjorde att vi kunde erbjuda tjänsten till alla kunder utan att behöva höja några priser. Det kändes riktigt bra.

Det låter bra, men för mig låter det som jag hamnar i en röstvalsmeny, tryck 1..2.. eller?
Ja, det är många som tror det men du får faktiskt prata med en människa direkt. Vi ska hålla en hög service och då ingår det att få prata med en människa även på jourtider. Det som händer är följande: om du ringer exempelvis efter midnatt kommer du att få prata med en supportperson. Supportpersonen gör en bedömning av ditt ärende och sätter sedan en prioritering. En del av supportärendena leder till en nattuttryckning, medan flera av ärendena kan lösas dagen därpå.

Skulle du vilja säga att direktkontakten med användaren är Uno Telefonis framgångskoncept?
Ja, att vi faktiskt agerar på det användarna pratar om och vill att vi skall göra bättre, gör att vi hela tiden utvecklas i rätt riktning. Jag är övertygad om att det har varit en avgörande del för Uno att få fortsatt förtroende bland våra kunder och vi anstränger oss hela tiden för att se till att vi inte tappar den kontakten.

Det är ju hård konkurrens på marknaden. Vad gör ni som inte era konkurrenter gör?
Vi vet att vi är starka på service. Om vi är bättre än andra aktörer och operatörer i branschen eller inte, är upp till andra att bedöma. Alla på Uno träffar kunder så ofta det går och pratar med användare dagligen för att vi hela tiden ska förstå hur vår tjänst används i verksamheten och vad användarna vill att vi förbättrar. Sen arbetar vi väldigt mycket med att försöka göra tekniken enklare och det är svårare än man tror. Även om vi på Uno tycker att vi har de bästa funktionerna och att våra tjänster är enkla att använda så måste våra användare hålla med.

Så hur jobbar ni med löftet att det skall vara enkelt?

När vi utvecklar tjänster eller arbetar med förbättringar försöker vi ha en treårings mindset – en treåring kastar ifrån sig något som är krångligt, tråkigt eller om de inte förstår vad de skall göra. Vi vrider och vänder på allt vi håller på med före vi lanserar för att vara säkra på att vi har gjort allt vi kan för att det ska vara enkelt.

Jag antar att du har barn? Japp, det stämmer.

Hur vet du att ni har uppnått kundens förväntningar?
Det vet jag aldrig förrän någon säger det rakt ut men jag tror att om vi kan levererar funktioner och tjänster som förenklar våra kunders arbetsdag har vi kommit en bra bit på väg.  Om vi också brinner för tjänsten och för att hjälpa våra kunder är jag övertygad om att vi kommer att leverera en riktigt bra tjänst. Ett exempel på att vi är på rätt väg är att vi har en låg andel direkta felanmälningar, och flertalet av våra ärenden handlar om att våra kunder ber om hjälp att utveckla deras kommunikation och hitta de bästa lösningarna för deras användare.

Ok, så vad jag kan förvänta mig under hösten från Uno Telefoni? Några nya funktioner eller tjänster som jag som användare kan få en bättre arbetsdag? Det kan du alltid! Vi har som ambition att ha minst en omfattande uppgradering per halvår som avser både nya funktioner, tjänster samt förbättringar i befintliga.

Så vad händer i höst? I höst så skulle jag vilja säga att den stora nyheten handlar om en funktion som kan ge viktig information om den som ringer in. Vid ett inkommande samtal, kan användaren snabbt och enkelt skicka informationen om samtalet till exempelvis sitt kundregister för att få fram information om kunden.
Våra kunder söker efter samma sak som vi gör och det är att så fort som möjligt kunna ge personlig och bra service till den som ringer in. Det här blir en enorm förbättring för de kunder som har ett kundhanteringssystem som de vill koppla ihop med sin telefoni. Funktionen kommer ingå i Uno Mjuk från och med höstens uppgradering.

Om du fick välja tre ord som gör att Uno Telefoni uppskattas av kunderna och användarna – vilka är de och vad står de för?

Jag skulle vilja säga att Unos uppdrag i grunden är att leverera gränslös kommunikation till företag. Det innebär du ska kunna vara effektiv med telefonen, surfplattan och datorn, oavsett om du befinner dig på eller utanför kontoret, i Sverige eller i utlandet.Det skall vara enkelt.

Det ska inte behövas tjocka manualer utan vi skall leverera en tjänst som så långt det bara är möjligt är självinstruerande.
Sist men inte minst skall vi hålla en hög service. Med det menar jag att du ska få den hjälpen du behöver, när behovet uppstår.

Tack Jonas, och vi ser fram emot en spännande höst med Uno och vi önskar Uno lycka till!

Uno Telefoni som bolag är ungt, men på väldigt kort tid har vi lyckats genomföra mycket säger Jonas Angleflod, VD.

På tre års tid har vi lyckats bli en av Sveriges största operatörsoberoende leverantör av telefonväxel som tjänst. På samma tid har vi lyckats ta titeln Sveriges bästa växel, en utmärkelse av tidningen Telekom idag i decemberutgåvan 2010.

Uno grundades av Andreas Johnsson och Johan Wogel. Andreas och Johan har jobbat tillsammans i telekombranschen i tio år och brinner för telekommunikation och växeltjänster.

Intervju genomförd den 12/9-2012 av Johan Lidenmark, Åre Live Your Dream AB.