DSV firar Biologiska mångfaldens dag!

DSV firar Biologiska mångfaldens dag!

Den 22 maj firar vi på DSV den Biologiska mångfaldens dag genom att påbörja vårt arbete med att omvandla gräsytor till blomsterängar. Detta sker i anslutning till DSVs logistikcenter i Landskrona där vi sår blomsterängar och sätter upp insektshotell som ett av DSVs miljömål under 2024.

Biologisk mångfald är en förutsättning för allt liv på jorden. Fungerande ekosystem skyddar mot katastrofer, ger friska hav, växtpollinering och bidrar till stabilt klimat. Den biologiska mångfalden minskar dock i allt snabbare takt över hela världen. Djur- och växtlivet hotas av föroreningar, bekämpningsmedel, skogsavverkning, utfiskning och klimatförändringar som rubbar känsliga ekosystem. Enligt forskningen är vår överkonsumtion, särskilt i den rika världen, en bidragande orsak till den snabba förlusten av arter.

FN:s vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald (IPBES) har slagit fast att naturen och den biologiska mångfalden utgör ett säkerhetsnät, som är “ansträngt till bristningsgränsen”. Vår civilisation är direkt eller indirekt beroende av biologisk mångfald, men vårt sätt att leva håller på att slita sönder detta säkerhetsnät.

Att så blomsterängar är ett av DSVs miljömål under 2024. Under området natur finns även ett mål om att sätta upp hotell för våra pollinerande insekter.

"Att omvandla gräsytor till blomsterängar och skapa livsmiljöer för pollinerande insekter är ett viktigt steg för att stödja biologisk mångfald. Detta initiativ inom området natur är en del av våra bredare hållbarhetsmål som även inkluderar transporter, byggnader och människan. Vi är stolta över att ta konkreta steg mot ökad biologisk mångfald och en mer hållbar framtid.", säger Izabella Arwidson, Sustainable Manager.