DSV installerar 100 000 kvm takbaserad solcellsanläggning på logistikcentret i Landskrona

Nu installerar DSV en 100 000 kvm stor solcellsanläggning på sitt nya toppmoderna logistikcenter i Landskrona. Detta är en del av DSVs hållbarhetsmål om nettonoll i CO2-utsläpp till år 2050.

Med dessa 100 000 kvm solceller kommer DSVs toppmoderna logistikcenter att drivas av förnybar energi som produceras på plats. DSV kommer även att tillhandahålla laddning av elfordon och lastbilar. Överskottsenergin som produceras kommer att lagras i batterier för att bland annat användas för laddning av eldrivna fordon. Eventuellt ytterligare energiöverskott kommer att överföras till det lokala elnätet.

”Att montera solceller på vårt logistikcenter i Landskrona är ett steg i riktningen att nå DSVs mål om nettonoll i CO2-utsläpp till år 2050. På det här sättet kan vi bidra till att förnybar el produceras och dedikerat arbeta för att minska utsläppen inom de områden vi kan påverka” säger Izabella Arwidson, Sustainability Manager, DSV.

Solcellerna börjar monteras i maj 2024 och driftsättas under februari 2025. De kommer att placeras på taket och ge en effekt på
14 MwP. Brion levererar och installerar solcellerna. TA Byggproduktion driftsätter dem.