Svensk-chilensk jazzkonstellation till Dunkers Kulturhus

De senaste tre åren har svenska jazzmusiker och grupper fått möjlighet att turnera i Chile: spela konserter på stora teatrar, gästa festivaler och jamma sent om nätterna på Santiagos nattklubbar tillsammans med gräddan av Chiles jazzmusiker. Nu har det blivit tur för några av de hetaste namnen inom den chilenska jazzsvängen, Sebastián Jordan och Felix Lecaros, att tillsammans med svenska kollegor ge konserter i Sverige, under namnet ¿Qué Jazz 05?. Fredagen den 19 maj kommer de till Dunkers Kulturhus. I stjärnkonstellationen ¿Qué Jazz 05? spelar Sebastián Jordan (trumpet), Fredrik Kronkvist (altsax), Ludvig Berghe (piano), René Sandoval (bas) samt Felix Lecaros (trummor). Tillsammans frambringar de en modig och utmanande jazz som inte lämnar någon oberörd. Med en repertoar som sträcker sig från femtiotalet fram till idag skapas ett magnifikt och energiskt gung där originalitet och virtuosa utsvävningar är ledorden. ¿Qué Jazz 05? Datum: Fredag 19 maj 2006 Tid: 19.30 Plats: Dunkers Kulturhus, Teatersalen, plan 2 Mer info: Orlando Piñero, producent +46(0)707 76 82 27 Kajsa Jönsson Informationsansvarig/Head of Public Relations Dunkers Kulturhus Kungsgatan 11 SE-252 21 Helsingborg, Sweden Phone: +46(0)42-10 74 84 Mobile: +46(0)70-23 23 685 Fax: +46(0)42-10 74 27 www.dunkerskulturhus.se