Foto: Anna Lund

Dunstan och Global Trucks Youngster Tour fördjupar samarbetet

Dunstan fortsätter som partner till Global Trucks Youngster Tour - en unghästtour i hoppning. Dunstan ser samarbetet som ett sätt att uppmuntra och främja en hållbar och trygg atmosfär för de unga hopphästarna när de påbörjar sina tävlingskarriärer.

De första tävlingarna är viktiga för den unga hästen, och om dessa kan bidra till att skapa trygga hästar med gott självförtroende så bidrar det även till hästens hållbarhet. Därför tycker Dunstan att det känns extra kul att få fortsätta samarbetet med Global Trucks Youngster Tour.

Global Trucks Youngster Tour är framtagen med unghästarnas bästa i fokus. Det innebär att tävlingarna ska verka utvecklande och bidra till att stärka de unga talangernas självförtroende. De yngsta hästarna, 4- och 5-åringarna, bedöms av två domare, en som representerar sportsidan och en som representerar avelssidan. Här tittar man bland annat på hästens inställning, förmåga, ridbarhet och teknik.

Förra årets andrapristagare i finalen för 5-åringar är Björn Svensson, ambassadör för Dunstan. Så här säger Björn om vad han tyckte om tävlingarna:

”För mig är det här ett jättebra alternativ att utbilda mina unghästar. Eftersom jag redan nu vet kvaldatumen kan jag planera in så att de också hinner få tillräckligt med vila. Det är också bra att kvalen inte börjar för högt utan att hästarna succesivt kan få avancera i klasserna. Dessutom är det en otrolig fördel att få rida på riktigt bra tävlingsplatser med bra underlag och banbyggnation – sådant stärker verkligen hästarnas utbildning”.

Global Trucks Youngster Tour startade 2019 och intresset för tävlingarna växer för varje år. Sara Brink, A-banbyggare i hoppning och är en av initiativtagarna till Global Trucks Youngster Tour, och så här kommenterar hon det fortsatta samarbetet med Dunstan:

”Det är unghästarnas bästa som står i fokus och vi försöker hela tiden förbättra och utveckla konceptet för att ge våra hästar en så bra start som möjligt i sina karriärer. Därför känns väldigt roligt att Dunstan går in i ett fördjupat samarbete med oss. Tillsammans med Dunstan vill vi fortsätta sprida kunskap om hållbart tävlande och hållbar träning av den unga hästen. Målet är ju så klart att vi ska ha många talangfulla hopphästar med långa karriärer i sporten. Därför är det viktigt att ge dem en trygg grund att stå på.”

Eftersom Dunstan är försäkrar hästar och hästgårdar så ligger det oss varmt om hjärtat att sprida kunskap om hur vi skapar bästa möjliga förutsättningar för våra hästar. Därför vill Dunstan vara med och bidra till att främja en hållbar ridsport där hästarnas välbefinnande ligger i fokus. Stefan Fur, VD på Dunstan häst- och gårdsförsäkringar, är glad för det fördjupade samarbetet:

”Det är så otroligt viktigt att vi introducerar tävlingar på ett sunt sätt för våra yngre hästar. Vi på Dunstan ser det som en del av vår mission att sprida kunskap om hur vi kan öka välbefinnandet och hållbarheten hos våra hästar. Samarbetet gör det möjligt för oss att bidra till den här typen av kloka initiativ och samtidigt ger det oss en större plattform att fortsätta sprida kunskap om hållbar träning och tävling på."

Touren består av fyra deltävlingar med start den 1 maj i Göteborg. Touren avslutas med finalen som går i början på september i Norrköping, under Norrköping Horse Show.