Systrarna Emelie och Fanny Ahlin hjälper Dunstan att ha fysisk närvaro på Gotland

Dunstan satsar på Gotlandssystrarna

Att ha häst och leva gårdsliv på Gotland är en ynnest men det har sina utmaningar, det kan systrarna Ahlin intyga. De kommer från en gedigen hästfamilj och vet vad som krävs för att kunna ha häst på ön. Därför känns det extra roligt att få välkomna systrarna in i gemenskapen på Dunstan. Deras lokala närvaro och kompetens blir ovärderlig för våra gotländska kunder.

"Jag har haft koll på Dunstan sedan bolaget startade, det har känts nytt och spännande samtidigt som produkterna känns genuint anpassade för oss hästmänniskor" svarar Fanny på frågan om varför de valde att starta en dialog med Dunstan.

"Vi är väldigt glada och stolta över att vi fått förtroendet från Dunstan. För oss är det en självklarhet att alltid välja det bästa för våra hästar och det vill vi dela och sprida till våra hästvänner här på ön. Framför allt ska det vara enkelt och smidigt. Om du som kund har frågor om något eller behöver hjälp, då är vi bara ett samtal bort" säger Emelie.

"För oss är det ovärderligt att ha lokal närvaro på Gotland då förutsättningar för att ha häst på ön är helt andra än på fastlandet. Därför prioriterar vi att ha personal som lever ett gotländskt hästgårdsliv. De förstår Gotlands-kundernas situation." Berättar Stefan Fur, VD Dunstan häst- och gårdsförsäkring.

Det som skiljer sig från fastlandet är bland annat att det finns färre veterinärer, att all resa utanför Gotland sker med färja och att klimatet kan vara både blåsigare och torrare än på fastlandet. Därför kan det vara en trygghet för kunderna att ha en lokal representant som är införstådd med förutsättningarna och kan ge tips och råd utifrån det, oavsett om det gäller att transportera häst på färjan eller vilken veterinär som finns tillgängliga.

Systrarna Ahlin kommer från en riktigt hästfamilj. De är uppvuxna på ridskolan som mamma Ahlin driver, och än idag spenderar de nästan all sin tid på gården. Emelie har tagit över familjegården och bedriver sin verksamhet där, medans Fanny bor på annan ort och pendlar till gården för att ta hand om sin häst och hjälpa till med gårdssysslor varje dag.

På gården finns 22 hästar, både ridskolehästar och systrarnas egna. Emelie har tävlat dressyr på internationell nivå och satsar idag på sin unghäst medans Fanny tillfälligt hängt undan kavajen i väntan på sitt allra första föl - som så klart redan är försäkrat i Dunstan. Utöver hästarna finns det också fem hundar och några katter på gården.

Emelie är ambassadör för Dunstan och Fanny jobbar som försäkringsrådgivare. Båda systrarna understryker att de bara är ett samtal bort om någon behöver tips, råd eller stöd kring hästlivet på ön.

Gotland är ett av Sveriges mest hästtäta län, med många mindre gårdar och privatstall. Nytt för i år är också att alla russen på Lojsta Hed är försäkrade med Dunstan. Upplägget är unikt och bygger på en specialanpassad försäkring, utformad för de små vildhästarna på heden.