Det är inte ovanligt med tvister i och med hästaffärer.

Pressmeddelande -

Dunstan vill hjälpa kunderna att lösa tvister innan det går till domstol – 2 av 3 fall hade gått att lösa innan tingsrätten

Med allt fler tvister bland försäkringstagare såg Stefan Fur, VD för Dunstan, att det fanns ett behov hos kunderna att få vägledning i affärsjuridiska frågor. Många av dessa tvister slutar dessutom ofta i förlikning – efter att de gått till tingsrätten. Dyrt, psykiskt påfrestande och en onödig belastning på rättssystemet. Därför skapades Juridikhjälpen.

Juridikhjälpen är en vägledning för kunderna så att de kan få hjälp att se vilka olika juridiska möjligheter som finns för att komma vidare med och lösa ett affärsjuridiskt ärende. Kunderna kan få vägledning i frågor som rör häst- och gårdsjuridik samt fastighetsanknutna, köprättsliga och processuella frågor.

Med Juridikhjälpen har Dunstans kunder möjlighet att få snabb och professionell hjälp i olika juridiska frågeställningar som rör hästgårdslivet. Många tvister borde ha kunnat lösas innan de går till domstol, och många av tvistemålen avgörs på grund av bevisfrågor. Dessutom, beviskraven är ofta desamma oavsett vilket belopp tvisten gäller. Det innebär att kostnaderna för utredning och rättegång ofta blir höga, och det är inte ovanlig att rättegångskostnaderna överstiger värdet på vad tvisten handlande om. Då är det ofta bättre att lösa tvisten innan den går till tingsrätten, speciellt om det inte rör större summor.

– Det är en sak att ha rätt och en annan sak att få rätt. Det är sällan uppenbart vad utgången vid en tvist kommer att bli och det är där juridikhjälpens vägledning kan vara värdefull, säger advokat Per Åberg , AX advokatbyrå i Helsingborg.

– Det finns goda skäl till att låta en juridisk advokat se över förutsättningarna i det enskilda ärendet för att undvika tvister. Om parter kan finna lösningar utom rätta kan det gynna såväl djurvälfärden genom snabbare överenskommelser vid häststvister som deras ägare i form av minskade kostnader! menar Stefan Fur, VD Dunstan.

Juridikhjälpen har sina begränsningar. Eftersom juridikhjälpen är en vägledning som Dunstan erbjuder sina kunder kommer kunderna inte att få vägledning i försäkringsfrågor gällande Dunstans försäkringar, då detta skulle innebära jäv. Samarbetspartnern AX advokatbyrå, som svarar för den juridiska vägledningen följer Advokatsamfundets etiska regler, vilket innebär både jävskontroll samt att de lyder under tystnadsplikt. Juridikhjälpen kommer inte heller gå att använda till annat än affärsjuridiska frågor.

Juridikhjälpen innebär rent praktiskt att Dunstans kunder kan använda sina intjänade poäng till att få 30 minuters juridisk vägledning genom AX advokatbyrå. Poängen samlar kunderna ihop genom att genomföra skadeförebyggande åtgärder, gå Dunstans Digitala utbildningar och genom att teckna och förnya försäkring. Den som önskar ta del av den juridiska vägledningen ska gå genom ”mina sidor” på www.dunstan.se