Solcellsanläggningen på Dustins centrallager. Foto: Tomas Ärlemo

Dustin satsar på ett grönare lager – installerar solcellsanläggning och LED

Nu installerar Dustin en drygt 2 400 kvm stor solcellsanläggning på centrallagret utanför Stockholm, som servar hela den nordiska marknaden. Dessutom byts all gammal belysningsarmatur i den 20 000 kvm stora produktionshallen ut mot nya moderna och smarta LED-armaturer. Detta är en del av Dustins hållbarhetsmål om att ha noll klimatpåverkan i värdekedjan år 2030.

Dustin räknar med att solcellsanläggningen ska förse lagret med 405 000 kilowattimmar förnybar energi per år, motsvarande 30 procent av elförbrukningen. Dessutom kommer de nya LED-armaturerna minska användningen av elförbrukningen med 30 procent. Solcellsanläggningen tillsammans med de nya LED-armaturerna innebär att behovet av att köpa el till centrallagret kommer att vara 30 procent av vad det är idag.

– Vi arbetar löpande med att göra lagret ännu mer klimatsmart. Detta är ett viktigt steg mot vårt hållbarhetsmål om att ha noll klimatpåverkan i värdekedjan 2030. På det här sättet bidrar vi till att ny grön el produceras. Vi arbetar dedikerat för att minska utsläppen inom de områden vi kan påverka i vår värdekedja, säger Henrik Lampa, hållbarhetschef på Dustin.

Dustin är också en del i Axel Johnson-koncernens jättesatsning där Sveriges största solcellspark byggs, vilket innebär mer än en fördubbling av landets solparksbestånd.

Solcellerna på centrallagret kommer att driftsättas i november. Fastigheten ägs av logistikfastighetsaktören Logicenters och det är Swede Energy som har uppfört och installerat solcellsanläggningen.

– Det känns mycket roligt att vi nu kan driftsätta den här solcellsanläggningen. Inte minst då vi får utföra det här projektet med Logicenters som är en spännande aktör med högt ställda hållbarhetsmål. Att Dustin aktivt arbetar för att minska sin klimatpåverkan är något den här solenergiinstallationen blir ett ytterligare bevis på, säger Markus Duseus, regionsansvarig på Soltech Energy Solutions.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Tränk, Press & PR Manager, karin.trank@dustin.se, +46 73 850 54 85