DUX introducerar 2014 års Design Revival

Bakom konceptet DUX Design Revival ligger en önskan om att kunna erbjuda moderna utgåvor av några av DUX mest klassiska möbler. 2012 introducerade DUX konceptet som ett led i att åter lansera några av alla de fantastiska möbler som finns i DUX arkiv. Först ut var fåtöljerna Karin 73 och Spider Chair – som vi vet att många uppskattat genom åren. Nu är det dags att introducera ytterligare två produkter i ny tappning.

Vi vet att intresset för äldre möbler ökar. Det ser vi inte minst på alla de auktioner på nätet där våra gamla möbler är starkt efterfrågade, säger Fredrik Forssell, försäljningsansvarig för DUX i Norden.

Det är något mycket speciellt att kunna få väcka nytt liv i gamla skatter från förr som redan en gång tidigare varit en del av svensk möbelhistoria, säger Charlotte Ljung, fjärde generationen av ägarfamiljen Ljung.

DETTA ÄR 2014 ÅRS DUX DESIGN REVIVALS

Design Folke Ohlsson 1957

Denna signaturfåtölj med design av Folke Ohlsson skapades 1957 när Folke ingick i DUX uppmärksammade designteam i San Francisco. Hans känsla för form och geometrisk design blir tydlig i denna möbel med omisskännlig prägel av 50-talets möbelestetik.

Klädsel i tyg eller läder. B 85 x D 90 x H 92 cm.

New York
Design Edward Wormley 1959

Soffan New York är designad av Edward Wormley som skapade denna sällsynt formrena soffa 1959. Han ingick då i DUX designteam i Kalifornien på 50- och 60-talet. Till det yttre är designen densamma, men i plymån gömmer sig i den nya versionen DUX unika spiralsystem Pascal. Den ständigt moderna designen har alltså kompletterats med en sittkomfort som enbart DUX kan stoltsera med.

Finns i tyg eller läder. B 210 x D 80 x H 87 cm.

Charlotte Ljung, Creative Director DUX

E-post: charlotte.ljung@dux.se

Mer information och pressbilder:
DUX möbel- och sängnyheter visas under Stockholm Design Week 4–7 februari i Volkswagens Showroom på Hamngatan 13 (Norrmalmstorg), tisdag–onsdag 10–20, torsdag 10–18 och fredag 10–16. För mer information och pressbilder, vänligen kontakta DUX via e-mail: press@dux.se eller via telefon: 010-195 93 93. Du kan också gå in på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dux där pressmeddelandet och pressbilder finns. Se även www.dux.se för ytterligare information.

• Livsstil

• 2014
  • press release
  • 50-tal