Nyhet -

Michael Allen på Compuware:"Facebooks haveri tidigare i veckan påverkar många fler tjänster"

Michael Allen, APM Director på Compuware kommenterar Facebooks haveri

"Facebook har för de flesta blivit så integrerat i det dagliga livet att nästan vem som helst med en internetuppkoppling påverkas av serviceproblem likt de som uppstod häromdagen. Problemen får en enorm påverkan på miljontals människor, eventuellt miljarder. Att inte kunna uppdatera sina vänner och släktingar om vad som händer i deras liv kan komma att bli en allvarlig olägenhet för någon som förlitar sig på snabba och enkla kommunikationsmedel som Facebook erbjuder."

"Det är inte bara Facebook och dess användare som drabbades av serviceproblemen. Om man tittar på Outage Analyzer tjänsten var minst 3587 andra domäner påverkade, även om det faktiska antalet sannolikt är betydligt större. Detta beror på att många andra företag och webbplatser är anslutna till Facebook genom integrering av tjänster som Facebooks gillaknapp. Varje organisation som ser fel eller nedgångar med sin egen webbplats eller applikation under denna tidpunkt, bör kontrollera om de är beroende av Facebooks tjänster innan de börjar ”släcka bränder” eftersom detta kan vara orsaken."

Outage Analyzer http://www.outageanalyzer.com/?id=3850580

• molntjänster