Gå direkt till innehåll
Ny app ger realtidsinformation om koldioxidavtryck i hybrid- och multimolnmiljöer

Pressmeddelande -

Dynatrace släpper nu appen ”Carbon Impact” där kunderna kan se exakt vilka koldioxidavtryck deras hybrid- och multimolnmiljöer ger – och hur de kan minskas. Den nya appen ger kunderna insikt i koldioxidavtrycket genom ett enda gränssnitt för alla Dynatrace-övervakade hybrid- och multimolnmiljöer.

Carbon Impact omvandlar användningsmått som energi förbrukning, till CO2-ekvivalenter (CO2e). Appen har utvecklats med vägledning från Sustainable Digital Infrastructure Alliance (SDIA) och använder formler från Cloud Carbon Footprint.

Med appen kan man automatiskt identifiera möjligheterna att minska koldioxidutsläppen och få det analysunderlag som behövs för att kunna fatta välgrundade beslut. Appen Carbon Impact är utvecklad med hjälp av Dynatrace AppEngine som är en ny företagsutvecklad plattformsteknik. Den nya plattformstekniken möjliggör en lättanvänd baserad på lågkod ett enklare och mer flexibelt sätt att skapa egna, anpassade, kompatibla och intelligenta datadrivna appar på Dynatrace AppEngine plattformen.

­– Att förstå och minimera miljöpåverkan är viktigt för att företag ska kunna möta behoven och förväntningarna hos sina kunder, anställda, investerare och de samhällen där de verkar. Med Dynatrace Carbon Impact får våra kunder en lättanvänd lösning för att förstå och minska koldioxidavtrycket i sina molnbaserade ekosystem. Genom att göra appen tillgänglig för alla Dynatrace SaaS-kunder hoppas vi kunna förbättra vår kollektiva miljöpåverkan, säger Bernd Greifeneder, grundare och CTO på Dynatrace.

Täcker hela miljön – inte bara enskilda tjänster
Flera molnleverantörer delar i dag data om koldioxidavtrycket – men då bara för enskilda SaaS-tjänster snarare än att omfatta kompletta hybrid- och multimolnmiljöer. Dessutom saknas den typen av tjänstespecifik data, de detaljer som arbetsteam behöver för att vidta åtgärder, till exempel vilka grupperingar, processer eller applikationer som driver förbrukningen. Begränsningarna gör rapportering och efterlevnad svår och begränsar förmågan att förstå var och hur företaget kan optimera ekosystemet för att minimera sin miljöpåverkan. Appen Carbon Impact hanterar dessa utmaningar genom att beräkna, spåra och rapportera koldioxidavtrycket för de hybrid- och multimolnmiljöer som bevakas av Dynatrace.

Läs mer här»