Nyhet -

Därför är MTD Postlådepaket en förutsättning för Tombox – onlinetjänsten som vill lyfta mensperioden

Tobias Gustavsson visste att leveransen skulle vara avgörande för Tombox, en tjänst som ska göra mensperioden mindre besvärlig. ”Utan MTD och deras MTD Postlådepaket hade vi inte kunnat starta.” För att nå målet om att ha Sveriges bästa kundkontakt utökar de nu samarbetet med MTD.

En tidig morgon varje månad får 1500 svenska kvinnor sina mensskydd i postlådan hemma. De ligger i ett vackert paket som innehåller exakt det hon behöver. Utöver hennes egna val av mensskydd ingår även minst fyra överraskningar, som tillsammans är en del i tjänsten Tombox. Tobias Gustavsson, en av tjänstens grundare, förklarar:

– Idén med Tombox är att göra upplevelsen av mens lite mindre stressig eller besvärlig och helst också tillföra något positivt, förklarar han.

Leveransen avgörande

Överraskningarna kan vara en god choklad, en exklusiv skönhetsprodukt likväl som lanseringen av en ny parfym. Men Tobias är noga med att understryka att det snarast är en detalj, där leveransen direkt till postlådan på en dag som kunden själv väljer, utgör den viktiga delen.

– Just att kunna erbjuda mensskydd direkt till kundens postlåda var centralt för oss. Därför är MTD:s Postlådepaket helt avgörande. Hade inte MTD startat den hade vi inte kunnat dra igång, helt enkelt, hävdar Tobias och konstaterar att om kunden varit tvungen att gå till ett utlämningsställe på exempelvis ICA hade det varit enklare att köpa intimprodukterna där.

Innan månadens uppsättning mensskydd kommer till postlådan får kunden ett sms som talar om exakt när försändelsen kommer. Inte bara vilken dag utan också vid vilken tidpunkt. Därför är leveransprecisionen viktig för Tombox, att paketet verkligen levereras när det är sagt. Hittills har det gått över förväntan, hävdar Tobias Gustavsson.

– Om vi räknar med att paketet kommer till kunden två dagar efter utleverans från oss kan vi verkligen lita på det. Det är förstås viktigt inte minst för kunderna eftersom tiden är avgörande i synnerhet när det gäller mensskydd, säger han.

En annan avgörande fördel är att Tombox bara behöver leverera varje sändning till ett enda ställe, varifrån MTD tar hand om distributionen ut i landet och vidare till kunderna.

Vill bidra till öppnare samtal kring mens

Leveransen direkt till postlådan på ett bestämt datum och överraskningar i varje nytt paket är två grundpelare i Tombox tjänst. En tredje är faktiskt förpackningarnas utseende. Tobias förklarar att de har ansträngt sig särskilt för att göra dem vackra. Skälet till det handlar inte bara om att tillfredsställa kundens estetiska sinne.

– Vår förhoppning är att det ska göra att kvinnor och tjejer vill visa upp innehållet för kompisar och i sina sociala flöden. På så vis kan vi vara en liten pusselbit som öppnar för samtal kring mens. Något som år 2016 borde vara helt befriat från tabu, men inte är det, säger Tobias.

Det första paketet från Tombox levererades den 10 augusti 2016. Sedan dess har tjänsten växt snabbt och har idag drygt 1 500 kunder. Och även om Tobias och hans kollegor är nöjda med tillväxthastigheten har de ännu inte nått målet. Ju större volymer de hanterar desto högre krav ställs på logistiken.

Tobias berättar att de inom kort kommer att utöka samarbetet med MTD. Bland annat för att minska ledtiden från inkommet kundärende till att ett nytt paket når kunden.

– Vår ambition är att Tombox kundkontakt ska vara ansedd som den mest professionella i e-handels-Sverige. Vårt utökade samarbete med MTD är en del av planen för att nå dit, säger han.

___________

Fakta Tombox

Verksamhet: Erbjuder personligt anpassade prenumerationer på mensskydd i Sverige, för ökad bekvämlighet och för att ”tillföra något positivt till upplevelsen” - det senare m.h.a. överraskningar i varje paket.
Start: Augusti 2016
Leveranslösning: MTD Postlådepaket, för leverans till kundens brevlåda tidigt på morgonen. Kunden bestämmer leveransdag och får sms med klockslag för leverans varje tillfälle.
Antal kunder: 1500 (okt 2016).
Övrigt: ett planerat, tätare samarbete med MTD ska ge ännu högre kvalitet i kundkontakten.

___________

Fakta MTD Postlådepaket

• Alltid leverans natt/morgon mot dag 2
  • Full spårbarhet från inlämning till leverans
  • Max vikt: 2 kg
  • Max mått: L600 eller L + B + H = 900 mm
  • Om leverans inte är möjlig i postlådan används Påse-på-dörren (PPD®)
  • Inlämning på MTDs terminal senast kl. 18.00 dag 0
  • Bokning och transporthandlingar genom direktintegration eller Unifaun Online
  • Leveransinformation till mottagare via e-post eller sms som tillval
  • Försändelserna i en sändningkan ha varierande vikter och mått
  • Lördagsleverans och upphämtning som tillval
  • För mer information kring MTD Postlådepaket, kontakta affärsutvecklingschef Anette Jarlemark på 08-531 945 03 eller anette.jarlemark@mtd.se

_________

MTD – Morgontidig Distribution – levererar varje natt morgontidningar, tidskrifter, paket m.m. direkt till privatperson i postlådan – eller till företaget – över hela Sverige. MTD bildades 1992 och säljer och utvecklar rikstäckande och effektiva distributionstjänster som baseras på 40-talet terminaler och ca 8 000 distributörer. MTD-Gruppen omsätter drygt 3 miljarder kronor och är ISO-certifierade för både kvalitet och miljö. MTD löser enkelt, engagerat och effektivt de morgontidiga leveranserna.
    www.mtd.se