E-handelskonsumenternas nya krav ger MTD vind i seglen

E-handelskonsumenternas nya krav ger MTD vind i seglen

E-handeln fortsätter att växa starkt. Ökningen var 16% under 2016 och PostNord/HUI ger en prognos på en ökning med 17 % under 2017 i e-barometern 2016. Fortfarande hämtar de flesta sina produkter på utlämningsställen. Vid jultid skrevs det mycket om de långa köerna och kraven ökar på att få leveransen hem till dörren. MTD:s tjänst Postlådepaket är ett av de nya alternativen.

I takt med att konsumenterna köper mer och mer via nätet ökar kraven på e-handlarna. Köpupplevelsen måste vara enkel, tydlig och bekväm från check-out till check-in. Logistiken är en central del i hela köpupplevelsen. Detta leder till att e-handlarna måste satsa på såväl den egna interna logistiken, t. ex i form av effektivisering av lagerhanteringen, som den externa där man måste kunna erbjuda alternativa leveranssätt och ledtider. 78 % svarar i 2016 års e-barometer att det är viktigt att få välja hur leveransen sker. Att kunna ge kunden möjlighet att själv styra över leveransen utifrån sina behov är därför ett starkt konkurrensmedel för aktörerna på nätet. Med MTD:s Postlådepaket som ett alternativ kan konsumenten välja att få de mindre paketen direkt till sin egen postlåda och slippa stå i kö.

- Detta minskar köerna för alla och dessutom minskas antalet korta körningar med bil genom att färre åker till utlämningsställena, säger Anette Jarlemark, Affärsutvecklingschef på MTD.

Kontroll och säkerhet

I 2016 års e-barometer framgår att nio av tio konsumenter anser att det är viktigt att få leveransstatus på en pågående leverans. När det gäller leveranser till konsumenternas postlådor är detta oftast inte möjligt. Med MTD Postlådepaket är försändelsen sökbar genom hela kedjan och mottagaren blir informerad när leveransen landat i postlådan, säger Anette.

- Kanske finns en viss oro för postlådeleveranser då paketen kan bli lämnade utanför dörren i en påse om den inte går ner i lådan eller i brevinkastet. MTD:s Postlådepaket levereras tidigt på morgonen, oftast före klockan 7.00, vilket gör att de flesta mottagare hinner ta in paketet innan de går hemifrån, fortsätter Anette.

Leveranstid

Valfrihet och bekvämlighet är viktigt när konsumenter väljer leverantör på nätet men leveranstiden är en annan viktig faktor. För de svenska e-handlarna blir tiden ett viktigt konkurrensmedel när man i allt större utsträckning konkurrerar med leverantörer i andra länder. En genomsnittlig leveranstid i Sverige ligger idag på tre dagar enligt e-barometern, då ett paket också ligger kvar på utlämningsstället i 1.5 till 2 dagar.

- Vi såg kundernas behov av en kortare leveranstid och vässade därför vår tjänst så att vi idag levererar på 1,5 - 2 dagar, vilket är möjligt genom vår väl inarbetade distribution av tidningar och tidskrifter. Vi har också de senaste månaderna sett ett ökande intresse för vår tjänst, berättar Anette.

Tjänsten går att prova på e-Commerce

MTD bjuder nu in befintliga och potentiella e-handelskunder att pröva på Postlådepaket genom att helt enkelt skicka ett paket hem till sig själva direkt från mässan e-Commerce på Kistamässan. De kunder som är på plats på torsdagen den 11 maj får också uppleva hur lördagsleverans fungerar. (Monter A 19)

Läs mer om e-commerce: http://www.easyfairs.com/sv/e-commerce-2017/e-commerce-2017/

För mer information:
Anette Jarlemark, Affärsutvecklingschef
Mobil: 0725 - 17 58 00
e-mail: anette.jarlemark@mtd.se

Kontaktförmedling:
Anette Palle, Kommunikatör
Mobil: 0761 - 99 48 59
e-mail: anette.palle@mtd.se

www.mtd.se

Morgontidig Distribution är det rikstäckande logistik- och distributionsföretaget som levererar morgontidningar, tidskrifter, brev, spelkuponger, paket med mera. Leveranserna sker över natten direkt till både privatpersoner och företag.
MTD, som bildades 1992, säljer och utvecklar rikstäckande och effektiva distributionstjänster som baseras på 40-talet terminaler och cirka 8 000 distributörer.
MTD-Gruppen omsätter drygt 3 miljarder kronor och är ISO-certifierade för både kvalitet och miljö. MTD löser enkelt, engagerat och effektivt de morgontidiga leveranserna.
mtd.se