MTD växlar upp och ökar satsningen på e-handel

MTD har under de senaste åren lyckosamt etablerat tjänsten Early Bird på den svenska e-handelsmarknaden. Sedan etableringen våren 2019 har volym och omsättning vuxit med över 300 %, och nu görs en riktad satsning för att säkerställa fortsatt tillväxt. Detta görs genom utveckling av redan befintlig tjänst samt etableringen av nya tjänster.

I samband med denna satsning tillträder Pelle Lönn som ny VD för MTD.

”Vi är glada över att Pelle tackat ja till att axla ansvaret som VD. Som tidigare marknads-och produktansvarig för Early Bird har han varit synnerligen viktig för MTDs fantastiska tillväxt de senaste åren. Pelles stora erfarenhet, tillsammans med hans övriga kvalifikationer, gör honom till den självklara ledaren i det framtida MTD. Jag vill också passa på att rikta ett varmt tack till Rickard Lagesson för hans goda arbete och stora engagemang under många år inom företaget.” säger Lennart Foss, styrelseordförande i MTD

Rickard Lagesson lämnar alltså i och med detta sitt uppdrag inom bolaget.

”Efter många år, varav de tre senaste åren som VD, har jag efter tid av fundering bestämt mig för att gå vidare. Det har varit en fantastisk resa på MTD med många engagerade och passionerade människor. Vi har antagit utmaningar och byggt ett riktigt starkt bolag tillsammans med våra ägare. Jag är oerhört stolt över att vi lyckats med att utveckla den befintliga affären och skapat förutsättningar till en fortsatt god utveckling av MTD. Det är nu gjort och just då är det ett bra tillfälle att lämna stafettpinnen vidare.” säger Rickard Lagesson

Tillträdande VD Pelle Lönn har en gedigen bakgrund av arbete med logistik, försäljning och affärsutveckling inom distributionsbranschen. Han har tidigare arbetat framgångsrikt i olika seniora roller inom MTD, Premo, Citymail och Bonnier News. Pelle har också djupgående kunskap inom e-handel samt ett brett kontaktnät. Han har varit en ledande person när det kommer till utvecklingen av Early Birds framgångsrika tillväxt.

”Jag är tacksam över att få möjligheten att fortsätta resan med att utveckla e-handel tillsammans med våra distributionsbolag och deras ägare. Sveriges mediehus är generellt stabila, lönsamma och viktiga för samhället. De vill satsa målmedvetet och långsiktigt, vilket ger oss en stabil bas för hög tillväxt under de närmaste åren. Genom vår distributionsverksamhet stärker vi det fria ordet och bidrar till ett demokratiskt samhälle. Det gör att det känns viktigt och inspirerande att gå till jobbet - eller hemmakontoret - varje dag.” säger Pelle Lönn

För mer information kontakta:
Lennart Foss, styrelseordförande MTD, 070-6586958

Rickard Lagesson, VD MTD, 070-9307990