Mario Testino - Mästerfotografen exklusivt för Easyart.se

Doutzen Kroes, Allure Magazine, New York 2008 © Mario Testino

Mario Testino är en av världens mest inflytelserika och hyllade fotografer. Som enda konst-återförsäljare i Europa presenterar Easyart.se nu ett urval av Mario Testino konsttryck från hans utställning som öppnade den 8 juli 2011 på Fondazione Memmo i Palazzo Ruspoli, Rom. "Todo o Nada" (Allt eller inget) kapslar in de två konstformer som har gjort honom så globalt uppskattad: modefotografi och nakenbilder.

Mario Testinos verk har synts världen över i tidningar från Vogue till Vanity Fair. Han har även skapat och bidragit till kampanjer av många ledande modehus, däribland allt från Burberry och Gucci till Dolce & Gabbana för Versace. Bland Testinos otaliga utställningar och retrospektiv runt om i världen iscensatte National Portrait Gallery i London 2002 den banbrytande utställningen “Portraits” som visades i Milano, Amsterdam, Edinburgh, Tokyo och Mexico City och nu senast på Museo de Arte de Lima i Peru.

Porträtt av Mario Testino © Adam Whitehead

Testino är också känd för sina kändisporträtt med avslöjande intimitet, däribland allt från uppdragsfotografier av Prins William och Kate Middleton till detta porträtt av Kirsten Dunst, här med en märkligt lockande närvaro med vampiga läppar i dramatisk belysning.

Men det Mario Testino är mest känd för är hans modefotografier, med dess slående kompositioner. Förutom bilder av ikoniska, nygifta Kate Moss, innehåller porträttsamlingen i Rom även glamorösa bilder av mindre kända namn såsom nederländska modellen Doutzen Kroes, där uppmärksamheten dras till det artificiella i skapandet av modebilder, där hon griper tag i sina lösögonfransar med fingertopparna, för att att skala bort dem. Mario Testinos nakenbilder inkluderar Natalia Vodianova, som nedan ses som en Silver Screen hjältinna iklädd enbart en dyrgrip till diamantarmband, i ett fotografi där han visar det svartvita fotografiets bestående kraft.

Natalia Vodianova, ryska Vogue, Cannes 2008 © Mario Testino

Testino har mottagit många priser och utmärkelser för sina insatser, bland annat Doctor Emeritus från the University of the Arts i London och The Walpole Medal of Excellence. År 2008 hedrades han för sitt välgörenhetsarbete, då han mottog Hero Award från aid for Aids och blev den första att tilldelas the Commitment Award from Women Together i samrör med FN. Han öppnade även nyligen den nedstängda El Salvador Clinic i the Pueblo Nuevo distriktet i Chincha, Peru som finansierades helt genom försäljningen av ett enda fotokonsttryck av Testino av prinsessan Diana.

Vandringsutställningen Todo o Nada, som startade vid Museo Thyssen-Bornemisza i Madrid, fortsätter i Rom till den 23 november 2011. En av Easyarts favoriter ur samlingen är Sienna Miller för Vogue från september 2007, där hennes sagolika Marchesa klänning kontrasteras mot orörda vita klassiska statyer, dramatiserad av hennes posé med nedsänkt axel.

Sienna Miller, American Vogue, Rome 2007 © Mario Testino

• kirsten dunst
  • kate moss
  • prince william

Easyart.se Nordens ledande konstshop med ett urval av över 100.000 konsttryck, canvastavlor, affischer, fotografier och litografier av hög kvalitet. Man finner allt från klassiska verk av berömda konstnärer till de senaste trenderna. Företaget grundades 1999 av konstälskare som en online outlet för att göra ett brett utbud konst överkomligt och tillgängligt för många. Vi är vana vid att jobba med pressen och ställer gärna upp med högupplösta produktbilder och produktlån.

Stéphanie Olsson

Presskontakt Sverigechef Marknadsansvarig +46 (0)8 559 21 643