Foto: STCC

100% elektrisk racingbil tar plats på Elmässan!

Elmässan återvänder till Stockholm den 18-19 oktober och samlar hela el-och belysningsbranschen under två sprakande dagar. Förutom heta produktlanseringar och lärorika seminarier kan besökarna nu se och provköra en racingbil som går 100% på el.

Det är STCC, Scandinavian Touring Car Championship, som tar med sig en av sina racingbilar till Elmässan. I monter A:02 erbjuds besökarna att upptäcka vad som gör bilen speciell samt provköra bilen i en simulator på plats.

Förutom att visa upp bilen i all sin prakt håller STCC i ett seminarium ”Den elektrifierade resan” i konferensrum E4 den 19 oktober kl. 11.45-12.45. Här lyfter STCC arbetet framåt med elektrifieringen samt om resan till att bli världens första, helt elektrifierade, nationella racingmästerskap.

”Att få möjligheten att visa upp denna typ av produkt på Elmässan får oss att längta lite extra. Den går hand i hand med branschens utveckling och kommer att lyfta mötesplatsen i år” säger Mikaela Kämpendahl, projektledare för Elmässan.”

STCCs racingbil blir ett häftigt inslag i en Elmässa som redan är fylld till bredden med spännande nyheter. Över 200 utställare vässar nu sina produktpresentationer, Elmässans tävling har fått in rekordmånga bidrag och halvdagskonferensen Solteknikdagen, i samarbete med Installatörsföretagen, har varit fullbokad sen länge.

”Det är otroligt roligt att få vara del av årets mötesplats när branschen bubblar så som den gör nu. Vi går in på år 19 av Elmässan i Stockholm och det märks verkligen på hur mycket produktnyheter och tävlingsbidrag vi ser komma in från olika kanaler, fortsätter Mikaela, vi ser fram emot alla seminarier, konferenser och mingel på golvet i mässhallen tillsammans med våra utställare och besökare!”

Om STCC
STCC blir världens första 100% elektriska nationella racingmästerskap 2024. Mästerskapet kör sin 27:e säsong nästa år när förarna kommer tävla med helt nya elektriska racingbilar på 550 hästkrafter, bakhjulsdrift och en total avsaknad av förarhjälpmedel som ABS eller antispinn. Varför? För att sätta förarens skicklighet i centrum och bjuda publiken på en spektakulär show. Elektrifieringen möjliggör ett återtåg in i städerna och STCC kommer till 2024 tävla i både Göteborg och Helsingborg, detta jämsides tävlingar på traditionella banor. Under tävlingarna kommer samtliga bilar att laddas med Atlas Copcos smarta energilagringssystem ZenergiZe som nyttjar litiumjonbatterier med hög energidensitet. Systemen är helt utsläppsfria och bullerfria och laddas via solceller vid STCC:s högkvarter mellan tävlingarna. Besök www.stcc.se för mer information!

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikaela Kämpendahl
Projektledare, Elmässan
mikaela.kampendahl@easyfairs.com

About Easyfairs

Easyfairs organises and hosts events, bringing communities together to visit the future.

We currently organise 200 face-to-face events in 14 countries (Algeria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, the Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland and the United Kingdom) and manage eight event venues in Belgium, the Netherlands and Sweden (Antwerp, Ghent, Mechelen-Brussels North, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Malmö and Stockholm).

We are passionate about “easifying” the life of our customers and increasing the return on investment and return on time for professional communities through our all-in formulas, advanced technology and customer-centric approach. Our digital features and initiatives provide these communities with excellent opportunities to network effectively and do business throughout the year.

The Easyfairs Group employs 800 highly committed talents, deploys the best marketing and technology tools and develops brands with a strong appeal to our stakeholder communities.

For the fifth year running, Deloitte conferred “Best Managed Company” status on Easyfairs in 2023.

Easyfairs is ranked 11 of the world’s top exhibition organisers, according to the STAX annual ranking. Visit the future with Easyfairs and find out more on www.easyfairs.com

For further information, please contact:

Anne Lafère
Group CEO