Attefall i ”heta stolen” när FASTIGHETSMÄSSA Öresund 2012 flyttar in i nya MalmöMässan

Den 8 – 9 februari har det åter blivit dags för Öresundsregionens största mässa för alla inom fastighets-, el- och säkerhetsbranschen. easyFairs Scandinavias FASTIGHETSMÄSSA, ELMÄSSA och SKYDD & SÄKERHET arrangerades senast 2010 – i år återvänder  trion och inviger nya MalmöMässan.  FASTIGHETSMÄSSA arrangeras i samarbete med Fastighetsägarna Syd och bjuder i år på ett mäktigt seminarieprogram med talare som bidrar med att sätta branschen i både lokalt och internationellt fokus. FASTIGHETSMÄSSA Öresund 2012 kan dessutom stoltsera med fler och större utställare än någonsin tidigare.

Nordens största fastighetsmässa växer och i år har eventet lockat drygt 300 utställare. Genom det nya geografiska läget har man i år satsat hårdare än någonsin på att locka till dansk representation, både på utställar- och besökarsidan.

Nytta av alla – för alla
easyFairs satsning på att samköra tre mässor av den här storleken  med gemensamma beröringspunkter är unik i regionen. Genom att föra samman de olika branschområdena vill man dra nytta av synergierna. Sara Arnesson, projektledare för mässorna, talar kring konceptet med stor tillförsikt:
– Det här är branscher som vi av erfarenhet vet tangerar varandra på många plan. Som fastighetsförvaltare är säkerhet och elfrågor kritiska områden i den dagliga verksamheten. Här träffar man utställare, men har också en unik möjlighet att nätverka med andra besökare – elinstallatörer och säkerhetstekniker som rör sig mellan mässorna.

Seminarier – riktiga publikdragare
Mässan är helt kostnadsfri för besökare, inklusive seminarier, debatter och aktiviteter på seminariescenerna. I FASTIGHETSMÄSSAS mäktiga seminarieprogram finns bland annat ett specialprogram vikt för bostadsrättföreningar, en glödhet Talk Show och Sveriges bostadsminister på agendan.

Ett axplock ur programmet:

Den sjudande regionen - investeringar i miljardklassen
Vad är det som gör Öresundsregionen så framgångsrik och vilka framtida bygg- och investeringsprojekt som är på gång i Malmö? Med Stefan Johansson, VD, Invest in Skåne och Göran Rosberg, Informationschef, Malmö stad

Hur får man både nöjda kunder och nöjda fastighetsägare?
Erik Högberg, VD för AktivBo och Staffan Persson, fastighetschef på Stena Fastigheter i Malmö, berättar om begreppet kunddriven fastighetsförvaltning och hur det kan löna sig att ställa rätt frågor till hyresgästerna och göra konkreta förbättringar baserat på svaren.

Mina drömmars stad
Politiker och representanter för citysamverkan berättar på ett annorlunda sätt om sina drömmars stad. Seminariet som arrangeras i samarbete mellan Fastighetsägarna Syd och Svenska Stadskärnor. Med Ilmar Reepalu kommunstyrelsens ordförande i Malmö, Pia Sandin VD Malmö Citysamverkan, Rosmarie Lindström VD Växjö Citysamverkan, Andreas Jarud styrelseledamot i Svenska Stadskärnor, Göran Höckert, näringspolitisk chef, Fastighetsägarna Syd.

Infrastrukturen i regionen - så påverkas fastighetsmarknaden
Hur ser planerna och lösningarna ut för att förbättra kommunikationerna i Öresundsregionen? Vilka åker med på tåget? Jens Möller, Stf regionchef, Trafikverket och Mats Améen, chefsstrateg, Skånetrafiken

Talk Show
Ansvariga och utvecklingschefer från regionens tre starka köpcenter Emporia, Triangeln och Mobilia berättar om "Kampen om köpkraften" och ställer sig frågan vilken handelsplats som kommer att locka flest kunder? Anders Murmark, Marknadsområdeschef Mobilia, Atrium Ljungberg, Arne Johansson, Fastighetschef/Centrumchef Vasakronan, Jonatan Carlring, Development manager, Steen & Strøm berättar om handelsplatsernas styrkor och planer för framtiden

Bostadsministern i heta stolen
Möt och ställ frågor till Stefan Attefall på mässcenen.

Hela seminarieprogrammet hittar du på webben www.easyFairs.com/FASTIGHETORESUND

För mer information om mässorna och seminarieprogrammet kontakta:
Sara Arnesson, projektledare, 031-89 41 38, sara.arnesson@easyFairs.com

easyFairs är Europas ledande arrangör av tids- och kostnadseffektiva fackmässor. Mässorna pågår i två dagar och riktar sig enbart till inköpare och beslutsfattare. easyFairs har sitt huvudkontor i Bryssel och genomför årligen 100 mässor i 16 olika länder. För mer information besök www.easyFairs.com